Suomessa ja suomalaisissa yrityksissä on valtava määrä hienoja kasvutarinoita – ne ansaitsevat tulla kuulluksi

Postaus on osa Pääomasijoittajien ja PwC:n Kasvunrakentaja 2018 -kilpailun blogisarjaa. Kirjoittaja Pia Santavirta on Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtaja.

Suomessa riittää upeita tarinoita menestyksekkäistä yritysten kansainvälisille markkinoille lähdöistä, sukupolvenvaihdoksista, uuden liiketoiminnan aloittamisista tai yritysten myynneistä sopivammille omistajalle. Usein nämä kasvutarinat jäävät kuitenkin itse tekemisen jalkoihin – ja suuren yleisön tietämättömiin.

Silloinkin, kun yrityksen hieno kasvu noteerataan esimerkiksi mediassa, ovat pääosassa usein kasvuluvut. Nämä ovatkin tärkeitä, mutta taustalla oleva vuosien työ, yllättävät käänteet, yrittäjää oikeassa kohtaa tukeneet tahot ja myös asiaan kuuluvat kasvukivut jäävät usein muilta kuin yrityksen toiminnassa kiinteästi mukana olevilta tahoilta kuulematta.

Vuosittaisen Kasvunrakentaja -kilpailun tarkoitus on auttaa yrittäjiä ja pääomasijoittajia tuomaan esiin juuri näitä vaikuttavia, todellisen arvon rakentamiseen perustuvia menestystarinoita. Nämä usein odottamattomiakin kasvun käänteitä sisältävät tarinat ansaitsevat tulla kuulluksi – niin uusia yrittäjiä inspiroidakseen kuin osoitukseksi kasvutarinoiden taloutta ja yhteiskuntaa elävöittävästä voimasta. Ja toki osoittaakseen myös sen, mitä yrittäjän ja pääomasijoittajan tiivis yhteistyö voi parhaimmillaan poikia.

Tänä vuonna Kasvunrakentaja 2018 -kilpailun voittoon ylsi pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partnersin avulla kasvava Unisport, joka suunnittelee, tuottaa ja toimittaa ratkaisuja sisä- ja ulkoliikuntapaikoille. Kotimainen perheyritys sai kasvun kipinän pääomasijoittajan kanssa keskusteltuaan, ja on onnistunut lyhyessä ajassa moninkertaistamaan liikevaihtonsa ja nousemaan Pohjoismaiden markkinajohtajaksi. Konserniin on liitetty reilussa kahdessa vuodessa huimat 30 yhtiötä 8 maasta, eikä vauhti näytä hidastuvan – päinvastoin.

Unisportin kasvu on mahtava esimerkki luovasta uudistumisesta, joka on tehty vastuullisesti yhtiön arvoa kehittäen. Niin voittajan kuin kahden muun finalistin, Aidonin ja HopLopin, kasvutarinat ovatkin erinomaisia inspiraation lähteitä uusille kasvunnälkäisille yrittäjille. Positiivisesta kasvuvireestä kertoo myös se, että saamme jatkuvasti yhteydenottoja kasvuyrityksiltä, jotka etsivät keinoja vauhdittaa oman yrityksen kasvua. Näiden kasvuhaluisten yritysten tarinoiden alkua helpottaaksemme olemme julkaisseet kaivatun oppaan siitä, miten yhteistyö pääomasijoittajien kanssa käytännössä toimii, ja mitä etuja yhteistyö pääomasijoittajan kanssa voi tuoda yritykseen. Näin haet pääomasijoitusta -opas löytyy nyt kotisivuiltamme.

Tässä vaiheessa kilpailukevättä jäämme mielenkiinnolla odottamaan, miten Kasvunrakentaja 2018 -kilpailun finalistiyhtiöt tulevat tulevina vuosina uudistumaan pääomasijoittajiensa tuella. Jäämme odottamaan myös uutisia uusista pääomasijoittajien tekemistä sijoituksista kokonaisia toimialoja mullistaviin yrityksiin. Näiden toteutumiseksi aiomme jatkossakin auttaa yrittäjiä ja pääomasijoittajia tuomaan esiin helposti piiloon jääviä kasvutarinoita. Yrittäjän tulee tietää, että aina kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä suoraan pääomasijoittajaan oman idean kertomiseksi. Siitä voi lähteä liikkeelle uskomaton kasvupolku tulevaksi markkinajohtajaksi.

Pääomasijoittajien ja PwC:n Kasvunrakentaja 2018 -kilpailussa etsittiin pääomasijoittajien yli 700 suomalaisen kohdeyhtiön joukosta vuoden mielenkiintoisinta ja innostavinta tarinaa, joka tuo parhaiten esiin kasvun rakentamista yhdessä pääomasijoittajan kanssa. Kilpailun voittajaksi ylsi Vaaka Partnersin tukema Unisport.

Lue Unisportin hieno kasvutarina:

Unisport – Suomalaisesta perheyhtiöstä liikuntapaikkojen Pohjoismaiden markkinajohtajaksi

Muiden finalistien kasvutarinat:

Uuden sukupolven seikkailupuistoketju HopLop tavoittelee Saksan markkinoita

Vaatimattomat insinöörit ravistelevat Pohjoismaiden sähköverkkoliiketoimintaa – Aidon yhdistää perinteisen teollisuudenalan, ohjelmisto-osaamisen ja kansainvälisen markkinoinnin