Forenom: Pohjoismaiden markkinajohtajaksi ja kohti kansainvälistä kasvua

Kasvutarinat

Väliaikaisia asumisratkaisuja yrityksille tarjoava Forenom on paikalla siellä, missä kulloinkin tapahtuu. Kun Uuteenkaupunkiin avattiin uusi autotehdas ja työntekijöille tarvittiin asuntoja, Forenom oli järjestämässä niitä. Kun Siemens rakensi tuulivoimapuiston Pohjois-Norjalaiselle saarelle, Forenom oli sielläkin.

Vuosituhannen vaihteessa asunnon saaminen Helsingistä oli hankalaa – siinä missä tänä päivänä vapaita asuntoja löytyy eri verkkosivuilta satoja, silloin niitä oli Helsingin Sanomissa vain pari hassua kerrallaan.

”Joskus asuntoa etsivän piti soittaa sata puhelua, ennen kuin asunto löytyi”, kertoo Forenomin toimitusjohtaja Johannes Kangas.

Henkilöstövuokrausta tarjoavalla Baronalla oli vaikeuksia löytää majapaikkoja muualta tuleville keikkatyöntekijöille. Tarve asunnoille oli olemassa, mutta vaihtoehtoja oli vähän: vuokra-asuntoja ei ollut tai ne haluttiin vuokrata määräaikaisilla sopimuksilla ja hotellit tulivat liian kalliiksi.

Ratkaisuna tilanteeseen syntyi Forenom, jonka Baronan Mikko Leppänen ja Markus Oksa sekä Vuokraturvan Timo Metsola perustivat. Forenom rakennettiin alusta asti siten, että sen tarjoamat asunnot täyttävät aukon pysyvän kodin ja hotellihuoneen väliltä.

”Eihän muualla kuin omassa kodissa väliaikaisesti asuminen sinänsä ole mitenkään uusi asia – jo Päätalon kirjoissa tukkilaiset asuivat osan vuodesta tukkikämpissä”, Kangas kertoo.

Vahva brändi alusta alkaen

”Lähdimme heti alussa rakentamaan Forenomille vahvaa brändiä”, Kangas sanoo. Hänen mukaansa Forenomin kaltaisen toimijan tulee markkinoida itseään aktiivisesti, jotta se tulee asiakkaalle mieleen heti, kun palvelulle on tarvetta.

”Haluamme olla oman toimialamme McDonalds – laatu on aina tasaista ja luotettavaa, ihan missä tahansa ympäri maailmaa. Kaikki asiakkaamme tietävät, että palvelu pelaa niin Suomessa kuin muuallakin samalla tavalla”, Kangas jatkaa.

Forenom tarjoaa asiakkailleen asuntojen lisäksi hotellihuoneita ja hostelleja. Yrityksen kaikki palvelut on haluttu pitää tutun Forenom-brändin alla.

Kun kasvupolku lähtee asiakkaista

Kokonaan uutta toimialaa luova Forenom on kasvanut orgaanisesti – ja usein jopa asiakkaan toiveesta.

”Se pitää paikkansa”, Kangas kertoo.

”Laajensimme toimintaamme Ruotsiin, sillä asiakkaamme kysyi, miksemme tarjoa asuntoja myös siellä. Meillä laitettiin hihat heilumaan, työntekijämme lähti Ruotsiin edistämään asiaa ja kahdessa viikossa asiakas sai tarvitsemansa asunnot.”

Samalla tavalla Forenom laajensi toimintaansa Tanskaan ja Norjaan.

”Nyt vastaavia kyselyitä on tullut ympäri Saksaa ja esimerkiksi Pariisista”, Kangas lisää. Vastaavaa kansainvälistä palvelua ei oikein ole, mutta kysyntää sille riittää.

”Totta, kilpailua juuri Forenomin tarjoamille lyhytaikaisille asumisratkaisuille ei ole, vaan vaihtoehtoina saattaa olla joko hintava hotelli tai hyvin vaatimaton parakki- tai asuntovaunumajoitus”, lisää Pia Kåll, CapManin buyout-tiimin vetäjä.

CapMan vauhdittamaan kasvua 2016

Forenomilla oltiin nälkäisiä kasvulle. Mukaan haluttiin tekijä, joka tarjoaisi vetoapua nimenomaan kansainvälistymiseen.

”CapMan oli meille luonteva valinta juuri tähän kasvuvaiheeseen, sillä heiltä löytyy toimintaa useasta eri maasta ja Real Estate -puolelta löytyy juuri kiinteistöosaamista. Heidän sparrausapunsa on ollut korvaamatonta”, Kangas kertoo.

”Me innostuttiin Forenomista heti alkuun: Yrityskulttuuri siellä on kiehtova, ja Forenomilla on loistava tekemisen meininki”, Kåll puolestaan jatkaa.

Esimerkkinä kiinnostavasta yrityskulttuurista Kåll mainitsee sen, että joka kuukausi Forenomilla palkitaan rohkea ratkaisija, joka on yrityksen työntekijä, joka on auttanut asiakasta ongelmanratkaisussa erityisen ansioituneesti.

Sekä Kangas että Kåll kertovat, että Forenomin työntekijöille pyritään luomaan urapolkuja yrityksen sisällä.

”Forenomilla ei ole ollenkaan tavatonta, että kesätyöntekijänä sänkyjen kasaamisella aloittanut kaveri toimii nykyään controllerina”, Kåll sanoo.

Asiakkaan tarpeet ensimmäisenä

Forenom syntyi asiakkaan tarpeesta, ja asiakaslähtöisyys on edelleen yrityksen toiminnan kulmakivenä. Sen sijaan, että Forenom rakennuttaisi kiinteistöjä kauniille paikalle ja odottaisi asiakkaita, se pyrkii löytämään jo olemassa olevia kohteita juuri sieltä, missä asiakas niitä tarvitsee.

Toisinaan asiakkaan toiveet saattavat laittaa Forenomin porukan kekseliäisyyden koville. Eräänkin kerran Siemens tarvitsi 80 majapaikkaa Pohjois-Norjaan, pienelle saarelle – ja tietenkin nopealla aikataululla.

Forenom lupaa asiakkailleen, että 48 tunnin sisällä asiakas saa majoituksen missä tahansa Pohjoismaiden alueella. Kyseinen saari oli kuitenkin kaukana majoitustiloista, eikä asukkaitakaan ole kovin montaa.

Homma kuitenkin haluttiin hoitaa, ja Forenomilta lähdettiin saman tien kohti saarta. Koska majoituspaikkoja ei ollut, ei auttanut kun koputella asukkaiden oville ja kysellä vuokrattavissa olevia yöpaikkoja. Ja kyllä, kahden vuorokauden kuluttua Siemensin porukalle oli yöpymispaikat valmiina.

Toinen vastaava tilanne sattui kohdalle, kun Forenomilta oli laitettu nettiesittelyyn testiksi haamuasunto uuteen kaupunkiin. Tarkoitus oli vain katsoa, keräisikö se kiinnostusta, muttei laittaa kohteeseen vuokrausmahdollisuutta, sillä kyseisellä paikkakunnalla ei vielä todellisuudessa ollut olemassa Forenomin tarjontaa. Jotain meni kuitenkin pieleen, asunto oli vuokrattu hetkessä ja asukkaat olivat tulossa jo samana päivänä.

Sen sijaan, että heille olisi soitettu ja selitetty tilanne, lähdettiin Forenomilta ajamaan oitis kyseiselle paikkakunnalle, vuokrattiin sieltä asunto ja varusteltiin se pikavauhtia niin, että kello neljältä tarjolla oli asumisvalmis vuokra-asunto, kertoo Kåll.

Vastuullista ja tehokasta toimintaa

”Vastuullisuus ei ole trendien harjalla ratsastamista vaan sitä, että vastuullisuus ulottuu yrityksen kaikkeen toimintaan”, linjaa Kangas.

Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että käyttökelpoisia rakennuksia korjataan sen sijaan, että tehtäisiin kokonaan uusia, sillä täysin uuden rakennuksen hiilijalanjälki on aina suurempi, Kangas jatkaa.

”Asuntojen mahdollisimman tehokas käyttö on myös ekologista. Jos asunnon saa muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, esimerkiksi pitkään tyhjillään lämpimänä olevien kakkosasuntojen tarve vähenee”, Kangas sanoo.

Lisäksi Forenomilla panostetaan arkisiin, kestäviin ratkaisuihin: turhaa ajamista vältetään ja hankinnat suunnitellaan huolellisesti.

Myös operatiiviseen tehokkuuteen on panostettu. Kaikki asuntovaraukset voidaan tehdä verkossa, asuntojen ovat aukeavat tekstiviesteinä saapuvilla koodeilla ja asunnoissa on Room robot -niminen IoT-järjestelmä, jonka avulla asukas saa verkkoyhteyden heti käyttöönsä.

Suuntana globaalit markkinat

Forenomin kasvu on ollut pitkäjänteistä. Vuosien ajan rakennettu kannattava kasvu on tuottanut hedelmää, mutta paikoilleen Forenom ei aio jäädä – se on tällä hetkellä markkinajohtaja Pohjoismaissa, ja tavoitteena on saavuttaa sama tilanne Pohjois-Euroopassa.

Projektiluontoinen työ tuskin tulee vähenemään lähivuosina ja ihmiset liikkuvat työn perässä. Sen takia on syytä uskoa, että erilaisia, joustavia majoitusratkaisuja tarjoavalle Forenomilla on kysyntää myös globaalisti.

On helppo uskoa, että Forenomilaiset ovat valmiita ottamaan kasvuhaasteen vastaan. Siitä kertoo sekin, millä tarmolla toimeen tartutaan: kun Forenom päätti kansainvälistyä ja vaihtaa kokouskielen englanniksi, muutos astui voimaan heti seuraavassa palaverissa.

”Tämä on hyvä esimerkki siitä, millainen homma hoidetaan -meininki Forenomilla on”, Kåll nauraa.

 

Postaus on osa Pääomasijoittajien ja PwC:n Kasvunrakentaja 2020 -kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat.

Lue seuraavaksi

Kasvutarinat

Kivenkovaa tekemistä pääomasijoittajan tuella - Kamrockin kehittämä kalliosora tuo helpotusta biodiversiteettikatoon ja kuljetuspäästöihin

Suomalaisen pääomasijoittajan Juuri Partnersin kohdeyritys Kamrock murskaa kalliosta luonnonhiekan kaltaista betonikiviainesta säästäen samalla luontoa ja ympäristöä. Yrityksen huiman kasvun keskellä…
Lue artikkeli