Jäsenesittelyssä Vapa Media – “Enää rahastojen erottavaksi kilpailutekijäksi eivät riitä raha ja sitoutumisaika”

Pääomasijoittajien jäsenistö jatkaa kasvuaan – jäsenistöömme kuuluu jo 140 toimialaa positiivisesti eteenpäin vievää jäsenorganisaatiota. Tällä kertaa esittelemme Vapa Median, vuonna 2010 perustetun markkinointiviestinnän toimiston, joka erikoistuu erityisesti sisältömarkkinointiin. Pääomasijoittajiin keväällä 2019 liittynyt Vapa Media tuo mukanaan freesin annoksen uudenlaista viestinnän ja markkinoinnin osaamista.

Miten Vapa Media syntyi ja ketkä ovat sen taustalla?

Idea Vapasta syntyi kahden idearikkaan yrittäjän päässä. Ilona Hiila ja Ida Hakola olivat nuoria viestintäalan tekijöitä, jotka uskoivat, että on mahdollista luoda uusi lähestymistapa markkinointitoimialan sisälle. Että on mahdollista saada firma pystyyn ilman yhtäkään valmista asiakassuhdetta. Ja että on mahdollista nousta alalla merkittävään asemaan näistä lähtökohdista ilman markkinointialan kattavaa kontaktiverkostoa tai tunnistettavaa nimeä.

Tehtävä oli näin jälkikäteen pohdittaessa lähes mahdoton. Ja juuri siksi niin kiinnostava.

Nyt, yhdeksän vuotta, lukuisia kasvukipuja ja monta yrittäjäpalkintoa myöhemmin Vapa on 43-henkinen asiantuntijaorganisaatio, joka tekee monipuolista markkinointiviestintää ja jalkauttaa strategista muutosta organisaatioiden arkeen.

Miksi Vapa perustettiin?

Vapa syntyi yhden keskeisen havainnon ympärille: markkinointi muuttuu peruuttamattomasti, kun uudet digitaaliset viestintäkanavat ja sosiaalisen median alustat yleistyvät. Nämä alustat perustuvat käyttäjien aktiivisuuteen entisen passiivisen mediasisällön kuluttamisen sijaan.

Ennustimme myös sen, että sisällöstä tulee olemaan tulevaisuudessa ylitarjonta.  Infoähkyn takia siirrymme push-markkinoinnista pull-markkinoinnin aikakaudelle, jossa yrityksen tarinan ja tarjooman on oltava niin kiinnostava – ja kiinnostavasti kerrottu – että sen sidosryhmät hakeutuvat jopa itse sen tuottaman tiedon pariin. Markkinoinnista tulee siis arvontuottamisen väline.

Näin Vapasta muodostui ensimmäinen digitaalista sisältömarkkinointia tekevä toimisto Suomessa. Kirjoitimme aiheesta kirjan, toimme ulkomaalaisia tapahtumia Suomeen, teimme paljon myyntityötä ja saimme kuin saimmekin ilmiön jalkautumaan Suomeen markkinointikentälle. Nykyään sisältömarkkinointi on valtavirtaa.

Vapa on ollut alusta asti toimialamme pioneeritoimisto. Tällä hetkellä herättelemme yrityksiä uudistamaan organisaatiokulttuuriaan ja rakentamaan aktiivisesti sisäistä voittavaa kulttuuria.

Minkälainen on tiiminne?

Meillä on 43 monipuolista markkinointiviestinnän asiantuntijaa. Vapan osaajaprofiilit vaihtelevat aina luovista suunnittelijoista viestintäkonsultteihin, graafisiin suunnittelijoihin, strategeihin ja valmentajiin.

Miten Vapa Media eroaa muista viestintätoimistoista? Mitkä ovat Vapan vahvuudet?

Ennen kaikkea meidät erottaa toimialalla jatkuvan tarinankerronnan ympärille rakennettu toimintamallimme. Uskomme että yritysten tarinankerrontaa tulee tehdä jatkuvasti, kohdennetusti ja monikanavaisesti. Tätä tekemistä tuetaan kampanjoilla – eikä toisinpäin.

Vahvuutemme on lisäksi kykymme yhdistää strateginen ajattelu freesiin luovaan toteutukseen. Pystymme siis tarjoamaan sekä strategista ajattelua että wow-henkistä silmäkarkkia. Teemmekin erittäin monipuolisesti erilaisia markkinoinnin ja viestinnän toteutuksia eri toimialoille.

Miksi pääomasijoittajan kannattaa kiinnittää huomiota oman rahastonsa viestintään?

Erottuakseen jokainen toimija tarvitsee oman systemaattisesti kerrotun tarinan, joka erottaa heidät markkinassa. Tämä mahdollistaa tunnistettavan brändin sekä keinon vetää puoleensa toimijalle sopivia asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja osaajia.

Kasvaako viestinnän tärkeys tulevaisuudessa? 

Kyllä vain kasvaa, erityisesti nyt kun kilpailua käydään globaaleilla markkinoilla. Koko maailma digitalisoituu ja digitaalisoituminen rakentuu vahvan viestinnän päälle. Myös kilpailu huomiosta ja ihmisten ajasta on yhä kiivaampaa. Rahastojen näkökulmasta toimijoita ja näin ollen myös valinnan varaa on enemmän. Enää rahastojen erottavaksi kilpailutekijäksi eivät riitä raha ja sitoutumisaika, tarvitaan muita keinoja tuottaa arvoa ja tästä tulee kertoa myös ulospäin.

Minkälainen kumppani olette asiakasyrityksellenne?

Olemme täydellinen kumppani yritykselle, joka haluaa uudistua ja uskoo viestinnän ja markkinoinnin voimaan muutoksen ajurina. Teemme niin strategista sparrausta, luovaa konseptointia kuin jatkuvaa datavetoista sisällöntuotantoakin. Tuloksellisuuden lisäksi eräs tärkeä kilpailuetumme kiteytyy siihen, että kanssamme on tunnetusti kiva tehdä töitä. Eräs asiakkaamme totesi juuri kuluneella viikolla, että porukkamme tuo aina enemmän energia pöytää kuin vie sitä pois. Tähän tähtäämme joka päivä.

 

Lue lisää Vapa Mediasta täältä.

Lue lisää Pääomasijoittajien jäsenistä täältä.