Smartly.io – Suomalainen ohjelmistoyritys vauhdittaa Facebookkia ja työntekijöitä

Kasvutarinat

Kahden epäonnistuneen yrityksen jälkeen Smartly.io:n perustajat osuivat kultasuoneen. Facebook-mainontaa ja mainosten luovaa suunnittelua automatisoiva ja optimoiva ohjelmistoyritys kasvoi viidessä vuodessa 46 miljoonan euron liikevaihtoon, valloitti Yhdysvaltain markkinat ja maailman suurimman yhteisöpalvelun johdon sydämen.

Pääomarahasto Lifeline Venturesin osakas ja perustaja Petteri Koponen oli tavannut Kristo Ovaskan ja Tuomo Riekin opiskelijoiden yrittäjyysyhteisö Aaltoesin tapahtumassa. Ovaska oli Aaltoesin ja Startup Saunan perustajana pyrkinyt aktivoimaan suomalaisia sarjayrittäjiä ja auttamaan nuoria yrittäjiä. Myöhemmin Koponen oli seurannut sivusta, kun Ovaskan ensimmäinen ja toinen firma oli mennyt nurin. “En ollut ikinä uskonut kahteen ensimmäiseen, mutta Smartlyn tapauksessa oli jotain ennennäkemätöntä.”

Superkaksikko, joka sai aikaan hulluja asioita

Vuonna 2013 Facebook-mainonta oli vielä lastenkengissä ja Facebookin oma työkalu mainosten tekemiseen oli kohteliaasti sanottu kömpelö. Ovaska ja Riekki olivat kehittäneet työkalun, jolla pystyi automatisoimaan, optimoimaan ja seuraamaan Facebook-mainoksia. He olivat kierrelleet keskeneräisen prototyypin kanssa asiakkaiden luona pyytämässä palautetta. Jokainen asiakas oli kysynyt jälkeenpäin, milloin he voisivat kokeilla valmista tuotetta.

Muutamassa kuukaudessa kaksikko oli saanut kymmeniä samanlaisia pyyntöjä.

Niihin aikoihin perustajakaksikko tapasi säännöllisesti Koposta aamukahvin merkeissä. Pian seuraan liittyi yrityksen tuleva työntekijä, Anssi Rusi, jonka Koponen oli kutsunut myös kahville. Rusi oli päättänyt jättää hyväpalkkaisen työnsä ja liittyä nelihenkiseen Smartlyyn, jolla oli pienoinen haaste edessä. Yrityksen liikevaihto oli pyöreä nolla, mutta tilauspöydällä odotti monien kuukausien tuotekehitystyö. Asiakkaille oli luvattu valmis tuote kuukauden päästä.

“Kävimme nopeasti Kriston kanssa pilottiasiakkaiden luona kuuntelemassa palautteet ja jos palaute oli positiivista, kerroin heille tuotteen tulevan maksulliseksi ensi kuussa”, Rusi sanoo.

Miesten hämmästykseksi 96% asiakkaista halusi maksaa tuotteesta.

“Smartlylla on mieletön asiakaskeskeisyys. Kristo on loistava asiakkaiden kanssa ja Tuomo uskomaton koodaamaan näistä tarpeista tuoteominaisuuksia,” Koponen sanoo.

Yrityksen käännekohta oli saksalaisen Rocket Internetin saaminen asiakkaaksi. “Se oli vaativa ja taitava asiakas, maailman parhaita mainostajia nettikaupan puolella”, Rusi sanoo. Monet Smartlyn kilpailijoista olivat käyneet koputtamassa Rocketin ovella, mutta yritys päätyi työskentelemään suomalaisen yrityksen kanssa.

Rocket Internetin kokemus antoi uudelle firmalle itseluottamusta lähteä rapakon taakse kokeilemaan siipiä. Mutta ennen sitä piti palkata kymmeniä uusia työntekijöitä.

Facebookin lempikumppani ja maailman vaativammat asiakkaat

Joulukuussa 2013 Smartly piti ensimmäiset pikkujoulut. Monet juhlijoista olivat päätyneet juhliin Koposen ja Smartlyn toisen enkelisijoittajan, Moaffak Ahmedin, kutsumina.

“Monet näistä tyypeistä eivät silloin tienneet olevansa Smartlyn uusia työntekijöitä”, Rusi nauraa. Koponen ja Ahmed toivat nuorelle kasvavalle yritykselle uskottavuutta ja esittelivät heille uusia ihmisiä.

“Isoin apu on ollut tiimin puutteiden näkeminen etäältä ja avainrekrytoinneissa auttaminen”, Koponen sanoo.

Jokainen Smartlyn työntekijä koulutetaan auttamaan yrityksen asiakkaita support chatissa. Jokainen työntekijä, toimitusjohtaja Ovaska mukaan lukien, kiertää säännöllisesti tekemässä asiakaspalveluvuoroja chatissa.

“Kaikki työntekijämme hallitsevat tuotteemme läpikotaisin joten he pystyvät näkemään millaisia ongelmia asiakkailla on päivittäisessä työssään. Kukaan ei kehitä tuotetta kuplassa”, Rusi sanoo.

Hyvin pian itse Facebook kuuli suomalaisesta softayrityksestä. Facebook kehittyi vauhdilla vaihtaen algoritmeja viikoittain ja siinä vauhdissa pysyminen vaatii taitoa. Teknologiajohtaja Riekin ja tehokkaan devaajatiimin avustuksella yritys pystyi ja pystyy edelleen tarjoamaan mainostajille päivittäin parannetun version Smartlysta. Facebook vakuuttui pienen suomalaisen yrityksen asenteesta.

Tänä päivänä Smartly on Facebookin virallinen markkinointikumppani ja sen kautta kulkee iso osa kaikesta Facebookin mainonnasta, vuodessa yli 1,5 miljoonan euron edestä mainosrahaa.

Smartly ei ole ainoa markkinoilla oleva markkinointityökalu, mutta se on ollut ainoa, joka on pysynyt Facebookin vauhdissa mukana. Nykyään Facebookin väkeen on lämpimät välit ja heidän kanssaan ollaan yhteyksissä päivittäin.

“Olemme Facebook-mainonnassa maailman paras”, Rusi summaa.

Vuosien saatossa työkaluun on tullut uusia ominaisuuksia ja nykyään sellaiset yritykset kuin eBay, Airbnb ja Uber käyttävät Smartlyn työkalua rakentaessaan ja automatisoidessaan miljoonien eurojen edestä mainoskampanjoita sekä suunnitellessaan mainosmateriaaleja. Seuraavaksi yritys tavoittelee markkinajohtajan paikkaa Pinterest- ja Google-mainonnan parissa.

Enkelit töihin ja työntekijät yrittäjiksi

Smartlyn kasvu yllätti niin perustajat kuin sijoittajat. Lifeline päätyi sijoittamaan yritykseen toisella kierroksella tuoden mukanaan muita enkelisijoittajia. Yksi enkelisijoittajista päätyi jopa yritykselle töihin.

“Tämä on ollut meidän nopeiten markkinoille mennyt software as a service firma”, Koponen sanoo. Vuoden 2018 liikevaihto oli jo 46 miljoonaa euroa.

Kasvava firma, joka työskentelee maailman vaativimpien asiakkaiden kanssa, tarvitsee maailman parhaimmat työntekijät. Smartly on panostaa jatkuvasti työntekijöiden koulutukseen ja viihtyvyyteen. Kaikilla tiimeillä on vapaus tehdä töitä itsenäisesti ja työntekijöillä voivat halutessaan lähteä työskentelemään Smartlyn muihin toimistoihin. Nykyään yrityksellä on yli 17 toimistoa ympäri maailmaa.

Muutamat työntekijät ovat työskenneltyään Uberin ja Airbnbin kaltaisten toimijoiden kanssa menneet ja perustaneet oman firman. Smartly on kannustanut yrittäjähenkisiä nuoria.

“Haluamme kasvattaa ihmisiä, jotka voivat tulevaisuudessa perustaa niitä uusia kasvutarinoita”, Rusi sanoo.

 

Postaus on osa Pääomasijoittajien ja PwC:n Kasvunrakentaja 2019 -kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat. Pääomasijoittajat ja Kasvunrakentaja 2019 -kilpailun yhteistyökumppanina toimiva PwC haluavat omalta osaltaan auttaa yrittäjiä ja pääomasijoittajia tuomaan esiin vaikuttavia, todellisen arvon rakentamiseen perustuvia menestystarinoita.

Lue seuraavaksi

Kasvutarinat

Kivenkovaa tekemistä pääomasijoittajan tuella - Kamrockin kehittämä kalliosora tuo helpotusta biodiversiteettikatoon ja kuljetuspäästöihin

Suomalaisen pääomasijoittajan Juuri Partnersin kohdeyritys Kamrock murskaa kalliosta luonnonhiekan kaltaista betonikiviainesta säästäen samalla luontoa ja ympäristöä. Yrityksen huiman kasvun keskellä…
Lue artikkeli