Nordic FoodTech VC sijoitti ruokateknologia-startup Hailia Oy:n, joka tuo alihyödynnetyt kotimaiset villikalat takaisin suomalaisten ruokapöytiin

Ruoka-alan ammattilaisten perustama Hailia Oy on tehnyt tuotekehitystä tuodakseen kotimaisen villikalan takaisin suomalaisten ruokapöytiin. Suomalaisten kalansyönti on lisääntynyt viime vuosina, mutta kasvatettu tuontilohi on korvannut kotimaisen kalan ja 80 % syödystä kalasta on tuontia. Suomen silakkasaalis on vuodessa noin 100 miljoonaa kiloa, joka vastaa Suomessa tuotettavien naudanlihan ja broilerin vuosittaisia tuotantomääriä. Jopa 90 % tästä vuosittaisesta silakkasaalista päätyy rehuksi tai kalajauhoksi ja vain 3 % hyödynnetään suomalaisissa keittiöissä ruuaksi. Hailia Oy tuo nyt kala-alalle uutta teknologiaa, joka mahdollistaa alihyödynnetyn pienen villikalan hyödyntämisen uudella tavalla.

Yrityksen perustajat; toimitusjohtaja Michaela Lindström, teknologiajohtaja Otto Kaukonen ja kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Topi Jurvanen ovat seuranneet läheltä keskustelua ruuan hyvinvointi- ja ympäristövaikutuksista. ”Me haluamme mahdollistaa hyvää, terveellistä ja ympäristöfiksua ruokaa kotimaisesta kalasta, jota on valitettavasti hyödynnetty aivan liian vähän. Itämeren pikkukalasaaliin käyttäminen ruuaksi on tulevaisuuskestävä tapa pitää huolta sekä terveydestämme että luonnosta”, toteaa Hailia Oy:n toimitusjohtaja Michaela Lindström. Lindström ja Kaukonen ovat aiemmin työskennelleet Raision konsepti- ja tuotekehityksessä, sekä markkinoinnissa ja Jurvanen on toiminut vuosia kuluttajatutkimusyritys Consumer Compass Oy:ssa.

Ravitsemussuositusten mukaisesti kalaa tulisi syödä kaksi kertaa viikossa. Kala sisältää terveellisiä pehmeitä rasvoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia. Kala on erityisen hyvä D-vitamiinin ja omega-3-rasvahappojen lähde. Kala on kuitenkin terveellisyydestään ja kysynnän kasvusta huolimatta jäänyt viimeaikaisessa kestävän kehityksen ruokakeskustelussa taka-alalle nimenomaan sen takia, että tuontikalan ekologisuutta on kyseenalaistettu. Kotimaisen luonnonkalan käytön kaksinkertaistaminen ja silakan käytön viisinkertaistaminen elintarvikekäytössä on myös maa- ja metsätalousministeriön asettama tavoite.

Teknologiajohtaja Otto Kaukonen: ”Jostain syystä elintarvikealalla on unohdettu ainutlaatuiset lähivesiemme villikalat. Hailia on syntynyt yhteisestä oivalluksestamme yhdistää pienten
villikalojen ja esimerkiksi kauran hyvät ominaisuudet todelliseksi superruoaksi ihan uudella tavalla. Tuotekehityksessämme keskitymme nimenomaan hyvänmakuiseen ja helppoon
ruokaan, joka sopii sekä suurkeittiöiden että kotikokkien ruokalistoille.” Kuluttajien osto- ja ruoanlaittokäyttäytymiseen perehtynyt Topi Jurvanen jatkaa: ”Suomalaiset haluaisivat tutkimusten mukaan syödä selkeästi enemmän kotimaista kalaa ja erityisesti vapaana kasvaneen villikalan osalta on jopa kaipuuta vanhaan hyvään aikaan.”

Hailia Oy:lle on myönnetty tukea Euroopan meri- ja kalatalousrahastosta tuotannon käynnistämiseen Uudessakaupungissa ensi vuonna. Lisäksi Hailia Oy on saanut mukaan sijoittajaksi ruokateknologiaan keskittyvän pääomarahasto Nordic FoodTech VC:n. ”Me näemme teknologian mahdollistaman uudenlaisen ruoan potentiaalin myös kansainvälisesti. Globaalisti kyseessä on yksi alihyödynnetyimmistä ravintoresursseista. Ihmisten terveyden ja yhteiskunnan tulevaisuuden näkökulmasta meillä ei ole varaa jättää pikkukaloja käyttämättä ruokana. Jaamme perustajatiimin kanssa näkemyksen suunnitellun liiketoiminnan hyvää tekevistä vaikutuksista sekä yksilölle, yhteiskunnalle että ympäristölle”, toteaa Nordic FoodTech VC:n Pekka Siivonen-Uotila.

Lisätietoja

Michaela Lindström
040 568 7115
michaela.lindstrom@hailia.fi
www.hailia.fi

Pekka Siivonen-Uotila
041 504 4443
pekka@nft.vc
www.nft.vc