Pohjoismaiden nopeimmin kasvava mikrovaikuttaja-alusta vauhdittaa laajenemistaan Keski-Eurooppaan miljoonan dollarin rahoituksella

Skaalautuva tekoälypohjainen malli yhdistää yritykset ja vaikuttajat kilpailijoitaan tehokkaammin. Vaikuttajamarkkinoinnin automatisoinnin alusta Boksi julkaisi tänään 1 miljoonan dollarin rahoituksen. Pääsijoittajan Trind Venturesin (Viro) lisäksi kierrokseen osallistuivat Wave Ventures (Suomi), lukuisat pohjoismaalaiset enkelisijoittajat ja Business Finland.

Vuonna 2018 Instagramin vaikuttajamarkkinoinnin arvioitu markkina-arvo oli 1,3 miljardia dollaria, ja sen uskotaan kasvavan yli 76 % vuodessa seuraavan kahden vuoden ajan. Kasvusta huolimatta yli puolella (61 %) mainostajista on haasteita löytää kampanjoilleen sopivia vaikuttajia*. Haasteen ratkaisemiseksi Boksi analysoi tekoälyn avulla vaikuttajien seuraajien mieltymyksiä ja käytöstä, mikä helpottaa sopivan vaikuttajan löytämistä.

Kesäkuussa 2018 perustettu Boksi on jo nyt yksi Euroopan nopeimmin kasvavista vaikuttajamarkkinoinnin alustoista. Skaalautuva tuote on mahdollistanut ketterän laajenemisen: Helsingissä kotiaan pitävällä Boksilla on asiakkaita Ruotsissa, Venäjällä, Saksassa, Yhdysvalloissa, Tanskassa ja Kroatiassa. Asiakkaisiin kuuluu niin suur- ja kasvuyrityksiä (mm. Fazer, Kotipizza ja Wolt) kuin mainostoimistojakin (mm. TBWA).

Boksi erottautuu kilpailusta keskittymällä vaikuttajien seuraajiin. Kilpailevat alustat ja toimistot voivat löytää vegaanin naisvaikuttajan, mutta Boksi löytää vaikuttajan, jonka seuraajat, eli todellinen kohderyhmä, ovat vegaaneja naisia.

“Yritykset haluavat tavoittaa vaikuttajien seuraajia, eivät itse vaikuttajia. Vaikuttajan mieltymykset kulkevat kyllä jonkin verran käsi kädessä seuraajien kanssa, mutta tämä yhteneväisyys on kaukana täydellisestä. Meidän pitää ymmärtää vaikuttajien seuraajien taipumuksia, jotta voimme löytää sopivimman vaikuttajan yritykselle. Ja juuri niin me teemme”, Boksin toimitusjohtaja ja yksi perustajista Lasse Laaksonen sanoo.

Kiinnostus vaikuttajamarkkinointiin heräsi, kun pitkään tapahtumamarkkinoinnin parissa työskennellyt Laaksonen alkoi hyödyntää liiketoiminnassaan vaikuttajia. Pian hän huomasi, että vaikuttajamarkkinointi vaati paljon manuaalista työtä ja alkoi miettiä, miten erityisesti mikrovaikuttajamarkkinointia voisi helpottaa teknologiaa hyödyntämällä. Ajatuksen ympärille muodostui tiimi, ja tiimistä yritys, joka nyt alle vuosi myöhemmin vie palveluaan kovaa vauhtia maailmalle.

Asiakkaat ovat olleet tuloksiin todella tyytyväisiä. “Olemme tehneet useita kampanjoita Boksin avulla ja olemme äärimmäisen tyytyväisiä sekä vaikuttajien sisällön laatuun että saamiemme uusien asiakkaiden määrään”, Woltin markkinointijohtaja Kirsi Leminen kuvailee.

Myös rahoittajilla on valoisa näkemys Boksin tulevaisuudesta. “Boksin tiimillä on ollut tärkeä rooli Suomen vaikuttajamarkkinoinnissa. Uskomme, että Boksin tiimi vaikuttaa perusteellisesti siihen, miten yritykset ja sisällöntuottajat hyödyntävät sosiaalista mediaa”, Wave Venturesin toimitusjohtaja Oskari Tempakka sanoo.

Lisätietoja Boksista:

Mikä: Mikrovaikuttaja-alusta

Pääkonttori: Helsinki

Perustettu: Kesäkuu 2018

Perustajia: 5

Tiimin koko: 11

Kokonaisrahoitus: 1,0 miljoonaa dollaria

Sijoittajat: Trind Ventures, Wave Ventures ja enkelisjoittajat

Boksi pääsi vuoden 2019 Slushin pitchauskilpailun finaaleihin. Katso pitchi täältä!