25 vuotta hautunut Howspace on valmis lähtemään lentoon ja globaalisti mullistamaan ihmisten tavan tehdä töitä

Kasvutarinat

Howspacen perustajat halusivat pysyvästi helpottaa ihmisten välistä yhteistyötä. Se on tapahtunut: tänä päivänä digitaalista alustaa käyttää yli tuhat organisaatiota ympäri maailmaa. Howspacessa yhdistyvät kaikki työnteon eri vaiheet sekä tekoäly, ja se on paljon enemmän kuin kaikki tekniset ominaisuutensa.

Howspace on alusta yhteistyöhön, missä kuka tahansa, koodaamatta riviäkään, voi levittää parhaita käytäntöjä, jotka muuttavat sitä millaista vaikuttavuutta yhdessä voidaan saada aikaan”, kuvailee Howspacen perustaja ja toimitusjohtaja Ilkka Mäkitalo.

Vuonna 1999 Mäkitalo oli mukana perustamassa kehitys- ja muutostyöhön keskittyvää Humapia, joka oli noin 20 vuotta aikaansa edellä kehittäessään kollaboratiivista verkkopohjaista työskentelyä. Kasvatustieteellisestä valmistunut Mäkitalo on toiminut 25-vuotta konsulttina ja kasvattanut vankan osaamisen oppimisen, yhdessä tekemisen ja organisaatioajattelun saralla.

Minua on aina ajanut paremman aikaan saaminen ja ajatus siitä, kuinka teknologia voi auttaa meitä tekemään ennennäkemättömiä asioita, jotka eivät muuten olisi mahdollisia.”

Itse Howspace syntyi noin kymmenen vuotta sitten oman työn vahvistamisen tarpeeseen ja haluun saavuttaa jotakin pysyvää.

Olimme raivanneet tiemme luokkahuoneesta kansainvälisten suuryritysten hallituksiin ja johtoryhmiin, mutta meillä oli tunne, ettemme saaneet pysyvää muutosta aikaan organisaatioissa, joten ryhdyimme etsimään ratkaisua tähän”, kertoo Mäkitalo.

Howspace rakennettiin ajatukselle, että organisaatiokulttuuri syntyy paikallisessa dialogissa keskustelu kerrallaan. Heti tuotteen ensimmäisen kokeilun tulokset olivat hämmästyttävän onnistuneita: 95 % isojen organisaatioiden henkilöstöstä saatiin osallistettua verkkopohjaiseen dialogiin, kun muutosprosessin läpivienti digitalisoitiin täysin.

Päätimme yhdessä Finpron kanssa, että lähdemme kansainvälistymään, vaikka tuote ei ollut vielä edes koodattuna valmiiksi”, Mäkitalo naurahtaa.

Vankan näytön pohjalta yhtiössä luotiin kolmen vuoden suunnitelma, jonka päämäärä oli ajaa kaikki muu bisnes alas ja keskittyä uuteen tuotteeseen, siinä määrin missä oli varaa.

Virtuaalinen rahoituskierros

Vuonna 2017 Howspacen kuukausittainen toistuva liikevaihto (MRR) oli jo 30 000 euroa, ja yhtiössä koettiin olevan aika hakea rahoitusta, jotta tuotebisnekseen saataisiin vauhtia. Pre-seed vaiheessa mukaan lähti yhdeksän bisnesenkeliä ja kaksi institutionaalista rahastoa – Unifund sekä Midinvest, joka oli ollut mukana vauhdittamassa jo Humapin kasvua 2000-luvun taitteessa. Lisäksi yhtiö sai Business Finlandin tuotekehityslainan. Rahoituksen avulla Howspace kaksinkertaisti henkilöstönsä parissa vuodessa ja MRR kasvoi yli sataan tuhanteen.

Kun koronapandemia alkoi, kuului Howspace niihin yrityksiin, joille etä- ja hybridityöhön siirtyminen merkitsi mahdollisuutta kasvuun. Syyskuussa 2020 kuukausien välinen kasvu loikkasi 27 %:iin ja MRR oli 300 000. Yhtiössä tehtiin päätös lähteä A-rahoituskierroksen neuvotteluihin.

Itse kierros ajettiin täysin Howspacessa.

Kaiken kaikkiaan keskustelimme 80 sijoittajan kanssa. Olemme hyvin arvopohjainen yhtiö, joten meille tärkeintä oli löytää juuri missioomme sopivat sijoittajat”, Mäkitalo kertoo.

Kierroksella sijoittajat laitettiin videolla vastaamaan virtuaaliseen haastatteluun, joka koostui kahdestatoista kysymyksestä. Kysymyksiin huolellinen vastaaminen oli Mäkitalon mukaan yhtiölle tärkeä kriteeri oikean sijoittajan löytämisessä.

Osalle se oli vähän liikaa, mutta parhaat pysyivät kyydissä”, hän muistelee.

Lopulta yhteinen sävel löytyi Inventuren sekä sveitsiläisen Forestay Capitalin kanssa.

Pääomasijoittajista tukea nopean kasvun keskellä

Tapasin Ilkan ensimmäisen kerran 2017 ja rehellisesti silloin en ymmärtänyt yhtään, mitä tämä yritys tekee”, muistelee Inventuren partneri Tuomas Kosonen huvittuneena.

Kososen mukaan Inventuren tiimissä oli pohdittu, milloin murros työnteossa mahtaa tulla, ja sysäyksen online- ja hybridityöskentelylle antoi lopulta pandemia. Howspace oli kiinnostavin yritys, mitä he olivat sillä alalla kohdanneet. Itse tuotteen käyttäminen A-kierroksella puolestaan oli Kososen mielestä hyvä veto.

Se teki alustan tutuksi ja toi Howspacen lähemmäs sijoittajia, kun meistä tuli ikään kuin pakosta sen käyttäjiä. Itseasiassa pidimme alustasta niin paljon, että syksyllä 2021 toteutimme neljännen rahastomme varainkeruun täysin Howspacessa.

Pääomasijoittajien avustuksella Howspacen henkilöstön määrä on kolminkertaistunut vuosien 2021 ja 2022 välillä ja nykyään työntekijöitä on jo yli sata. Pääomasijoittajalla on ollut myös merkittävä rooli pitkän aikavälin strategian luomisessa ja yrityksen tärkeimpien valttikorttien tunnistamisessa.

Porukka on kasvanut vauhdilla ja samalla oma rooli muuttuu ja sitä vähän yksinäistyy. Tuomas on ollut ihan valtavan tärkeä tuki ja reagoi varsin nopeasti, kun asiat eivät mene kuin Strömsössä. Helpottaa tietää, että taustalla on luotettava ihminen ja tiimi”, Mäkitalo sanoo.

Dialogimme on hyvää, ja puolessatoista vuodessa välillemme on rakentunut vankka luottamus. Yhteistyö on kuitenkin sen verran tuoretta, että vielä haemme hallituksessa niitä yhteisiä tapoja ja pelisääntöjä, joilla saadaan yhdessä tekemisestä mahdollisimman paljon irti”, kuvailee puolestaan Kosonen.

Liian hyvä tuo mukanaan haasteita

Sekä Howspacen vahvuus että heikkous ovat Kososen mukaan sen monikäyttöisyydessä.

Alusta taipuu moneen ja skaalautuu kaikenlaisiin hankkeisiin.

”Howspacen pääviestin kirkastaminen on ehdottomasti työn alla ja se onkin ollut yllättävän haastavaa. Nyt on olennaista tunnistaa, mihin yritystä ollaan viemässä ja mitä on saatava aikaiseksi missäkin vaiheessa, jotta kasvutavoitteisiin päästään”, Kosonen tuumii.

Lisäksi Howspacella on mennyt jopa liian hyvin liian nopeasti, joten taloushallinnon ja rekrytointien kanssa on ollut työtä pysyä perässä. Tällä hetkellä yritys onkin kriittisessä kasvun pullonkaulassa, missä räjähdys on kiinni hyvistä osaajista sekä tunnettavuuden saavuttamisesta.

Olemme lähestyneet erilaisia strategioita rohkeasti kokeilemalla. Haasteellista on löytää ne meille sopivat tavat tulla nähdyksi ja kuulluksi muutoin kuin valtavilla rahasummilla”, Mäkitalo toteaa.

Howspace on haasteiden edessä kuitenkin osoittanut ketteryytensä ongelmien ratkaisemisessa.

Kun ongelmia ilmenee, ne aidosti ratkaistaan nopeasti ja tehokkaasti ja niin että ihmiset pääsevät käyttämään osaamistaan. Tunnistimme esimerkiksi, että trial-prosessimme oli jumissa, joten järjestimme hackathonin ja parissa tunnissa ongelmaan löytyi ratkaisu”, kuvailee Mäkitalo.

Vastuullisuus osana yhtiön ydinperiaatteita

Howspacen arvoihin on alusta saakka vahvasti lukeutunut vastuu, ja yritys pyrkii omassa toiminnassaan mahdollisimman pieneen hiilijalanjälkeen. Sisäinen Howspace Causes -ryhmä vastaa laajemmin vastuullisuusasioista. Mäkitalo on kuitenkin sitä mieltä, että asioita saadaan parhaiten edistettyä, kun Howspace alustana tarjotaan sellaiseen käyttöön, jolla maailmasta tehdään parempaa paikkaa.

Annoimme esimerkiksi Howspacen ukrainalaisten startup-firmojen käyttöön ja olemme sponsoroineet erilaisia projekteja. Hiljattain 500 koulua tekivät yhdessä ympäristömanifestit ja prosessi toteutettiin Howspacessa”, Mäkitalo kertoo.

Yrityksessä tahdotaan olla mukana edistämässä hyvää tarjoamalla toimintaympäristö tahoille, jotka tekevät tärkeää työtä. Howspacen asiakkaita ovat muun muassa SPR ja YK. Lisäksi henkilöstön jaksaminen ja hyvinvointi ovat yhtiössä vahvasti tapetilla. Howspacea ohjaa Mäkitalon mukaan kuusi sisäistä periaatetta, joista yksi on ”we only have one life”. Lausahduksella korostetaan sitä, että elämässä on oltava muutakin kuin työ.

Tämä on valtavan innostavaa työtä ja suuri huoli on, että ihmiset eivät malta tehdä tarpeeksi vähän töitä”, sanoo Mäkitalo.

Howspace on ehkä paras esimerkki yrityksestä, jossa ei ole tarvinnut panostaa ESG-asioiden sisään leipomiseen meidän suunnaltamme. Yritysvastuu on ollut Ilkan agendalla ja yrityksen arvoissa alusta lähtien”, Kosonen täydentää.

Tulevaisuus valtameren toisella puolella

Kilpailijoista poiketen Howspacesta löytyy parikymmentä widgettiä eli pienoisohjelmaa, jotka alustalle voi valita vastaamaan asiakkaan omia tarpeita. Widgettejä ovat esimerkiksi minisovellukset Slackista tai Mirosta, joiden valuaatiot ovat edellisillä kierroksilla olleet kymmeniä miljardeja.

Se, minkä äärellä olemme, on huomattavasti arvokkaampaa kuin nämä yksittäiset alustat, jotka eivät tee asiakkaille kustomoituja tuotteita tai tue organisaatiota muutoksessa. Meiltä asiakas saa asiakaskohtaista, räätälöityä bisnestä ja tukea”, Mäkitalo kuvailee.

Nyt ihmis- ja prosessikeskeinen Howspace on positioimassa itseään alustaksi, jonka päällä on valmiita älykkäitä sovelluksia, eli prosessia ei tarvitse rakentaa itse.

Tahdomme rikastaa muiden alustojen käyttökokemusta suunnittelemalla in-app browsereita, jotka toimivat alustojen sisällä. Tällöin asiakkaan ei tarvitse valita esimerkiksi Teamsin ja Howspacen välillä”, Mäkitalo kuvailee.

Kososen mukaan vahvaa visiota tulevaisuudesta hänellä ei vielä ole, koska Inventure on ollut mukana vasta vuoden.

Haluan uskoa, että viiden vuoden päästä tämä on itsenäinen yritys ja Howspace on osa uutta normaalia työskentelyä. Tässä on nyt 25 vuotta oppimisen kautta hiottu timanttia kasaan”, Kosonen ylistää.

Yhtiön tulevaisuus näyttää kirkkaalta ja katseet ovat suunnattuina kohti Yhdysvaltojen markkinoita sekä B-kierrosta, jossa yritys tahtoo olla vakavasti otettava ja tavoittaa arvostetut sijoittajat.

Käyn 1–3 keskustelua viikoittain tulevaisuutta valmistellen, ja kiinnostus tuntuu olemaan aikamoista”, Mäkitalo kertoo tyytyväisenä.

Hän uskoo vahvasti, että Howspacen nykyinen suosio on vasta alkua verrattuna tulevaan.

Apple ja Starbucks ovat esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat meidän tapaamme kyteneet 25 vuotta ennen kuin lähtivät lentoon. Me olemme juuri vasta ponnistamassa, ja kohta lähtee”, hän päättää hymyillen.

Postaus on osa Pääomasijoittajat ry:n ja PwC:n Kasvunrakentaja 2022 -kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat. Kilpailun sivut löydät täältä!

Lue seuraavaksi

Kasvutarinat

ICEYE: Uuden sukupolven satelliittiteknologian avulla maanhavainnoinnin tulevaisuuden uranuurtajaksi

ICEYE on kansainvälisesti toimiva avaruusteknologiayritys, joka kehittää synteettisen apertuurin tutkateknologialla (SAR) varustettuja mikrosatelliitteja, jotka tarjoavat lähes reaaliaikaista tutkakuvaa maapallosta vuorokaudenajasta…
Lue artikkeli