Vieraskynä: Pääomasijoittaja, miten valmistautua listautumiseen? Muista ainakin nämä asiat
Monet listautumisvalmistelut kasvattavat yrityksen arvoa, riippumatta siitä listautuuko yhtiö lopulta pörssiin vai ei. Listautumisanti edellyttää huolellista valmistautumista ja oikeiden asioiden priorisointia. Listautuminen muuttaa merkittävästi myös johdon ja omistajien arkea sekä sisäistä viestintää, mihin kannattaa valmistautua jo ennakkoon.
Tässä artikkelissa tarkastelemme, mitä pääomasijoitusyritysten tulisi ottaa huomioon, kun he auttavat portfolioyrityksiään kohti pörssitaivalta. Tuomme esiin keskeisiä näkökohtia, jotta IPO-prosessissa navigointi sujuu menestyksekkäästi. Kirjoituksen loppuun olemme koostaneet pääomasijoittajille listautumisvalmistelujen muistilistan.
Olemme hyödyntäneet kirjoituksessa Milttonin toteuttamaa kyselytutkimusta vuosina 2021–2022 Helsingissä listautuneiden yhtiöiden kokemuksista listautumisesta ja sen jälkeisestä taipaleesta. Tuloksissa nousivat esiin listautumisen aiheuttama kuormitus, muutokset ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä sekä kysymykset sijoittajaymmärryksen tasosta. Lue lisää täältä.
Auta yhtiötä pitämään IPO-työryhmä tiiviinä, valitse oikeat neuvonantajat
Samaan aikaan kun listautumista suunnitellaan pienen projektiryhmän kesken intensiivisellä tahdilla, yhtiön liiketoiminnan täytyy pyöriä entiseen malliin. Viime vuosina listautuneet yhtiöt ovat nähneet päivittäisen toiminnan ja listautumisannin vaatimusten yhteensovittamisen haastavana. Sisäisen projektiryhmän koon pitäminen melko pienenä lievitti arjen toiminnan häiriöitä.
Lisäksi kokeneiden ulkopuolisten neuvonantajien osallistuminen oli ratkaisevan tärkeää monimutkaisen prosessin hallitsemiseksi. Pääomasijoittajilta toivottiin aktiivista osallistumista listautumisprosessiin, jotta pystyttiin varmistamaan päätösten olevan linjassa yhtiön strategisten tavoitteiden kanssa.
Sijoittajien ymmärryksen kasvattaminen on keskiössä
Listautumisannin onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää varmistaa, että sijoittajat ymmärtävät yrityksen arvolupauksen ja kasvupotentiaalin. Vaikka yritykset ilmoittivat olevansa tyytyväisiä sijoittajien kiinnostukseen, pienempi osa yrityksistä oli sitä mieltä, että sijoittajat todella ymmärsivät yrityksen ytimen.
Pääomasijoitusyhtiöiden olisi asetettava tehokkaat sijoittajasuhteet etusijalle koko listautumisannin ajan. Jatkuva viestintä, ennakoiva yhteydenpito ja yrityksen sijoitustarinan selkeys ovat elintärkeitä sijoittajien kiinnostuksen herättämiseksi ja ylläpitämiseksi myös listautumisen jälkeen.
ESG-asiat kuntoon hyvissä ajoin ennen listautumista
Ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hallintotapaan liittyvät tekijät ovat yhä tärkeämpiä niin yksityisille- ja institutionaalisille sijoittajille, kuin myös muille tärkeille sidosryhmille. Merkittävä osa viime vuosien listautujista pitää ESG- ja kestävyyskysymyksiä olennaisina kokonaisstrategian, raportoinnin ja viestinnän kannalta.
Pääomasijoitusyhtiöiden olisi arvioitava ja käsiteltävä ESG-näkökohtia salkkuyhtiöissään ennakoivasti jo ennen listautumisantia. Yhä useampi sijoittaja odottaa listautuvalta yhtiöiltä konkreettisia ESG-tavoitteita ja toimenpiteitä, avointa raportointia ja tehokasta viestintä kestävyysaloitteista. Usein kestävyys on myös keskeinen osa yhtiön brändiä ja strategiaa.
Jos brändi vaatii päivittämistä, myös sen uudistaminen on hyvä aloittaa 1-2 vuotta ennen listautumista.
Listautuminen koskettaa muitakin sidosryhmiä
Sidosryhmäsuhteiden hoitaminen listautumisannin aikana on ratkaisevan tärkeää vakauden ja luottamuksen säilyttämisen kannalta. Vaikka huoli listautumisen vaikutuksista työntekijöihin ja asiakassuhteisiin on yleistä, kyselymme osoitti työntekijöiden myönteisiä asenteita eikä asiakkailta tullut kielteistä palautetta. Muiden sidosryhmien ja yrityksen kulttuurin vaaliminen voi olla ratkaisevaa sille, miten listautumisen jälkeinen aika sujuu.
Pääomasijoitusyritysten olisi asetettava etusijalle tehokkaat viestintästrategiat sen varmistamiseksi, että työntekijät saavat tietoa ja ovat sitoutuneita koko listautumiseen liittyvän muutoksen ajan. Työntekijöiden sitouttaminen tukee muutoksessa onnistumista.
Listautumisvalmistelujen muistilista pääomasijoittajille
Vuosi ennen listautumista
- Päivitä listautuvan yhtiön strategia ja kristallisoi yrityksen vahvuudet sijoitustarinaa varten
- Keskity liiketoimintaan ja strategian toteuttamiseen
- Kehitä sijoittajasuhteiden strategia ja tehokkaat viestintäkanavat
- Paranna hallinnointi- ja compliance-käytäntöjä.
- Arvioi ja vahvista johtoryhmää ja hallitusta.
- Tue listautumisprojektia tunnettuuden kasvattamisella, esimerkiksi ansaitun median avulla.
2 vuotta ennen listautumista
- Pistä raportointi kuntoon
- Tarkastele yrityksen brändiä ja sen kiinnostavuutta, myös sijoituskohteena.
- Brändin päivittäminen ja esimerkiksi uusien verkkosivujen rakentaminen on mielekästä ajoittaa ennen listautumiskiireitä.
- Virtaviivaista toimintoja ja edistä operatiivista huippuosaamista.
- Keskity kykyjen kehittämiseen ja vahvan yrityskulttuurin vaalimiseen.
3–4 vuotta ennen listautumista
- Tee tarvittavat selvitykset yrityksen valmiudesta listautua, esimerkiksi yrityksen maineen, kulttuurin ja vastuullisuuden osalta.
- Varaudu vaikeisiin tilanteisiin esimerkiksi kriisisimulaatioiden ja kriisisuunnitelmien avulla.
- Hanki kokeneita neuvonantajia, jotka auttavat selviytymään sääntelyn monimutkaisuudesta.
Vuosina 2021 ja 2022 Helsingin pörssiin ja First North -markkinapaikalle listautui yhteensä 45 yhtiötä. Miltton oli mukana viestinnällisenä neuvonantajana yli 40 prosentissa listautumisista.
Kirjoittajat: Jenny Kestilä ja Visa Manninen, Miltton Capital Markets