Lue seuraavaksi
Asia: HE 139/2025 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain ja sijoitusrahastolain muuttamisesta sekä niihin liittyviksi laeiksi
Pääomasijoittajat ry kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja esittää lausuntonaan seuraavaa.
1.Yleisesti
Pidämme erittäin positiivisena sitä, että hallituksen esityksessä on mahdollistettu ja hyödynnetty kansalliset poikkeukset eikä ylimääräisiä tiukennuksia ole tehty. Lisäksi kiitämme lainvalmistelijoita hyvin järjestetyistä yhteisistä työpajoista ja niissä markkinatoimijoille annetusta mahdollisuudesta tuoda esiin näkemyksensä vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain yleisiä muutostarpeita direktiivin implementoinnin yhteydessä.
2. Säilytysyhteisöt ja säilytysyhteisöpoikkeusta koskevat säännökset
Tällä hetkellä Suomessa on hyvin rajattu määrä säilytyspalveluiden tarjoajia, joten kilpailu alalla on vähäistä ja palvelutarjoajilla on merkittävä hinnoitteluvoima. Viime kädessä kulut tulevat loppusijoittajien maksettavaksi, mikä osaltaan heikentää EU:n alueella markkinoitavien sijoitustuotteiden tuotto-riskisuhdetta.
Mahdollisuus hankkia säilytyspalveluita toisesta EU-jäsenvaltiosta on positiivinen lisäys nykyiseen sääntelyyn. EU:n pääomien sisämarkkinoiden kehittymisen näkökulmasta rajat ylittävä palveluiden tarjoaminen ja hankkiminen on erittäin merkityksellinen ja keskeinen asia. Tämän pitäisi myös vaikuttaa positiivisesti säilytyspalvelujen tarjontaa koskevan kilpailun lisääntymiseen ja tarjonnan parantumiseen.
Siten tätä hyvin positiivista, yleistä esitettyä mahdollisuutta hankkia säilytyspalveluita rajan yli toisesta jäsenvaltiosta ei tulisi tarpeettomasti rajata mahdolliseksi vain ”tiettyjen edellytysten täyttyessä”, vaan päinvastoin, säilytyspalvelujen hankkiminen tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi.
Ehdotetun sääntelyn 7 luvun 4 §:n sanamuodon ”ei ole tarjolla” vaihtaminen muotoon ”ei ole riittävästi tarjolla” selkeyttäisi lakia siten, että Fiva voi myöntää luvan siitä huolimatta, että Suomessa olisi tarjolla yksi ns. sopiva, mutta esimerkiksi ylihintainen, säilytyspalveluiden tarjoaja. Kiinnitämme huomioita myös siihen, että direktiivissä käytetty sana ”lack” ei viittaa absoluuttiseen tarjonnan puutteeseen.
Lisäksi toteamme, että ehdotetun sääntelyn edellytys Finanssivalvonnan luvasta säilytyspalvelujen hankkimiselle toisesta EU-maasta tarkoittaa ylimääräistä hallinnollisesta taakkaa niin markkinatoimijalle kuin viranomaiselle, ja on periaatteessa vastoin EU:n pääomamarkkinoiden toimivuutta. Mikäli tavoitteena on aito toimiva yhteinen sisämarkkina, tulisi toimijoiden voida vapaasti tarjota ja hankkia palveluita rajan yli ilman erillistä prosessia. Tämä asia tulee toivottavasti esille komission säästö- ja sijoitusunionihankkeen yhteydessä.
3. Uudet sallitut palvelut
Pidämme erittäin positiivisena vaihtoehtorahastojen hoitajan mahdollisuutta tarjota sellaista palvelua, jota se muutenkin harjoittaa. Tämä antaa mahdollisuuden monipuolistaa tulonlähteitä esimerkiksi niiden toimintojen osalta, joihin vaihtoehtorahastojen hoitaja on erityisesti investoinut. Lisäksi lakiesityksen pykäläkohtaisissa perusteluissa on nyt selvyyden vuoksi laajennettu esimerkkiluetteloa tarjottavista liitännäispalveluista.
4. Kiinteistörahastot
Pidämme erittäin myönteisenä, että lainsäätäjä on yleisesti kiinnittänyt huomiota nykyisen kiinteistörahastolain muutostarpeeseen.
Pidämme kuitenkin sääntelyteknisesti ongelmallisena, että nykyisen kiinteistörahastolain säädösten logiikka ja sisältöä oltaisiin tuomassa sellaisenaan osaksi vaihtoehtorahastojen hoitajista annettua lakia ilman, että kiinteistörahastolain säädöksiä ja säädöslogiikkaa arvioidaan läpikotaisin suhteessa vaihtoehtorahastojen hoitajista annettuun lakiin.
5. Lopuksi yhteenvetona
Kuten todettua, pidämme sääntelyyn esitettyjä direktiivin mukaisia muutoksia suurelta osin onnistuneina, huomioiden kuitenkin tässä edellä esittämämme.
Lisäksi haluamme vielä lausua, että vaikka voimassa oleva laki on käsittääksemme pääasiassa toiminut hyvin, niin lain jo noin 10 vuoden ikä huomioiden siihen olisi kuitenkin ollut nyt syytä ja erinomainen tilaisuus tehdä muitakin päivityksiä. VM:n järjestämissä lain valmistelua edeltävissä hyödyllisissä työpajoissa nousi esiin laajasti eri markkinatoimijoiden ja valvovan viranomaisen (Finanssivalvonta) toimesta monia yhteisiä teemoja ja aihepiirejä, joiden osalta toivottiin korjauksia voimassa olevaan lakiin. Näillä muutoksilla olisi saatu melko pienillä toimilla sujuvoitettua kotimaisen vaihtoehtorahastomarkkinan toimivuutta.
Näistä haluamme edelleen tuoda esiin erityisesti:
Mari Marsio
Head of Legal
050 3255 914
mari.marsio@paaomasijoittajat.fi