Molokilla oli hittibiisi, mutta bändi ei soittanut yhteen
Harvan yrityksen nimi on vakiintunut puhekielessä tarkoittamaan paitsi sen itsensä myös sen kilpailijoiden tuotteita. Molok on sellainen. Jos taloyhtiön pihalle suunnitellaan hankittavaksi jätteiden syväkeräysjärjestelmää, viimeistään kolmannessa puheenvuorossa aletaan puhua lyhyesti molokista.
Yrittäjä Veikko Sallin 1990-luvun alussa kehittämä maahan upotettava jätteidenkeräyssäiliö on muuttanut jätehuoltomarkkinaa. Molokin edut ovat ilmeiset: tilaa tarvitaan vähemmän, jätteet haisevat vähemmän ja tyhjennysvälejä voidaan harventaa perinteisiin roskalaatikoihin verrattuna.
2020-luvulle tultaessa Molok on saanut huomata olevansa trendien harjalla. Kiertotaloutta edistetään EU-tasolta kuntatasolle asti lainsäädännöin ja määräyksin, lajittelua kiihdytetään. Myös jätteiden keräyksestä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt ovat tulleet luupin alle, ja jos tyhjennysvälejä voi painaa viidennekseen entisestä, roska-auton tupruttelemat hiilidioksidipäästöt vähenevät merkittävästi.
Käytössä on yhä ensimmäisiä, kolmekymmentä vuotta sitten valmistettuja ja asennettuja Molokeja. Monet vanhat asiakkaat ovat hankkineet uusia säiliöitä, mutta syy ei ole ollut se, että astiat olisivat kuluneet, vaan se, että lajittelu on muuttunut monimuotoisemmaksi. Yhden tai kahden kaivon sijaan on tarvittu useita erikokoisia Molokeja eri jätelajeille. Molok valmistaa myös maan pinnalle asennettavia astioita, jotka sopivat yhteen syväkeräysastioiden kanssa.
Trendit puhaltavat Molokille myötäisesti. Käsissä pitäisi olla maailmanmenestyksen ainekset, mutta silti Molok ei ole lähtenyt liitämään niin korkealle kuin olisi voinut.
Bändillä oli käsissään hittibiisi, eikä soittajissakaan ollut mitään vikaa, mutta he eivät vain tuntuneet soittavan yhteen.
Hieman sellaisessa tilanteessa oli The Beatles vuonna 1962, jolloin levytuottaja George Martin vaihtoi rumpali Pete Bestin Ringo Starriin. Loppu on rockmusiikin historiaa.
Hieman sellaisessa tilanteessa vuonna 2020 oli Molok, jonka pääomistajaksi Vaaka oli tullut vuonna 2016. Yhtiön liikevaihto oli kasvanut Vaakan omistusaikana 20 miljoonasta 25 euroon.
Täytyi ottaa käyttöön George Martinin keino.
Marko Penttinen nimitettiin Molokin toimitusjohtajaksi elokuussa 2020, ja keväällä 2021 Molokin vastuupartneriksi Vaakalla tuli Jarkko Murtoaro. Jo ennen näitä muutoksia yhtiön talousjohtaja oli vaihtunut, ja Murtoaron lisäksi hallitukseen oli tullut toinen uusi jäsen, saksalainen toimialan asiantuntija. Kun uusi toimitusketjusta vastaava johtaja on aloittanut työnsä, johtoryhmästä on vaihtunut vajaan kahden vuoden sisällä puolet.
Molokin resetointi on ollut isompi kuin tahdiniskijän korvaaminen toisella.
Molokin bändin uudistaminen osui keskelle koronapandemiaa. Kun Marko Penttinen valittiin toimitusjohtajaksi, hän ja rekrytoijat näkivät vain kerran fyysisesti ja keskustelivat kävellessään Helsingin katuja ristiin rastiin. Muut tapaamiset hoidettiin verkossa.
Jarkko Murtoaro pääsi käymään Molokin tiloissa Nokialla ensi kerran kevätkesällä 2021. Vaikka hän tunsi firman hyvin ja tiesi sen tuotteet, tehtaalla valmistuvat, parhaimmillaan viiden kuutiometrin vetoiset roskakaivot yllättivät hänet.
”Tehtaalla saa konkreettisen tuntuman tuotteisiin ja tuotantoon, mikä auttaa ymmärtämään yhtiötä paremmin”, Murtoaro sanoo.
Molok valaa omilla muoteillaan klassikkomallinsa runkokaivon Nokialla, jossa säiliöt myös kootaan ja josta ne lähetetään asiakkaille.
”Yhdessä säiliössä on yli sata osaa”, Penttinen kertoo.
Jätekeräysastioita säädellään monin tavoin. Niiden pitää esimerkiksi kestää jätteiden painoa ja olla sellaiset, etteivät lapset putoa Molokin kitaan. Kansainvälisessä myynnissä auttaa se, että euronormit antavat kierrätyksen osalta eri maissa samat raamit, joita kansalliset lainsäätäjät soveltavat kyseisen maan tilanteen mukaan.
Myynnin rakenne ja asiakaskunta poikkeavat paljon eri maissa. Jos vanhan talo päättää uudistaa jätteenkeräysjärjestelmänsä, myyntiprosessi on toisenlainen kuin vaikkapa kaupungin valitessa julkisille paikoille asennettavia roskiksia.
Arkkitehdit ovat uudiskohteissa ja kunta-asiakkaissa tärkeitä vaikuttajia. He eivät ratkaise toimittajaa, mutta heidän piirustuksensa ja mitoituksensa edesauttavat päätymistä jonkin valmistajan tuotteeseen. Kaupan saamisessa auttaa huomattavasti, jos tarjouspyyntöön on päässyt vaikuttamaan.
Vaikka Molok myy jätteiden syväkeräysastioita, se on aina osa toimintaekosysteemiä. Yksinkertaisimmillaan: Syväkeräysjärjestelmän käyttö on haastavaa, jollei ole palveluntarjoajaa, joka pystyisi tyhjentämään niitä.
Molokin hallituksen kokouksia pidetään kerran kuussa. Niiden puolivälissä kokoontuu troikka, joka koostuu toimitusjohtajasta, hallituksen puheenjohtajasta ja vastuupartnerista. Kerran viikossa Marko Penttinen keskustelee puhelimitse hallituksen puheenjohtajan kanssa.
”Jos yhtiö on tärkeä, pääomasijoittaja laittaa siihen oikeasti aikaa”, hän sanoo.
Kun Penttinen aloitti Molokin toimitusjohtajana, yhtiön strategiaa päivitettiin. Se tähtää liikevaihdon kaksinkertaistamiseen vuoteen 2026 mennessä. Kasvu on tarkoitus ottaa nykyisiltä avainmarkkinoilta.
”Vaikka on strategia, täytyy säilyttää herkkyys reagoida markkinan muutoksiin”, Penttinen muistuttaa.
Ajankohtainen esimerkki tästä on vastuullisuus, joka on osoittautunut vielä suuremmaksi tekijäksi kuin vuosi sitten strategiaa laadittaessa osattiin ajatellakaan.
Elo-syyskuun taitteessa Molokin hallitus ja osa johtoryhmää kokoontuivat ensimmäistä kertaa kasvokkain. Viisituntinen kokous järjestettiin lentokenttähotellissa Vantaalla. Miljöö saattoi olla kliininen, mutta kokouksen jälkeen ulos tyytyväisiä ihmisiä.
”Ehkä ylisana, mutta tuntui, että se oli defining moment, päivä jolloin ajatukset loksahtivat kohdalleen”, Jarkko Murtoaro sanoo.
”Mulla on ihan sama. Silloin tuntui, että menemme samaan suuntaan ja että meillä kaikilla on yhteinen näkemys.”
Bändi on kasassa. Saa soittaa.
MOLOK LYHYESTI
Molok on suomalainen yritys alkuperäisen SYVÄKERÄYS®-järjestelmän takana. Molokin innovatiiviset jätesäiliöt mahdollistavat yhdyskuntajätteen tehokkaan lajittelun ja kierrätyksen. Nykyään Molok-tuotteita myydään yli 40 maassa, ja miljoonat ihmiset käyttävät niitä päivittäin ympäri maailmaa.