”Me selvitämme, mitkä yrityksen liiketoiminnan todelliset vaikutukset ovat”: Jäsenesittelyssä The Upright Project
The Upright Project on kasvuyritys, joka tuottaa tietoa yritysten ydinliiketoiminnasta ja sen vaikutuksista ympäröivään maailmaan. Euroopan johtavana vaikuttavuusdatan tuottajana he tarjoavat tarkkaa vaikutusdataa yrityksistä niin sijoittajille kuin yrityksille itselleenkin.
Operatiivinen johtaja Toni Laitila kuvaa missiovetoisen The Upright Projectin toimintaa: ”Vaikuttavuutta ja vastuullisuutta saatetaan raportoida niin, että yrityksen varsinainen liiketoiminta jätetään sen ulkopuolelle. Raporteissa voi näkyä hyvää kehitystä esimerkiksi työntekijätyytyväisyydessä tai työntekijöiden työmatkapyöräilyssä, mutta ne eivät kerro koko totuutta, jos yrityksen ydinliiketoiminta on esimerkiksi pahasti ympäristöä rasittava. Meidän analyysimme pureutuu juuri siihen, millaista liiketoimintaa yritys tekee.”
Vuonna 2017 perustettu ja jo 35 työntekijän yritykseksi kasvanut The Upright Project tarjoaa SaaS-alustan kautta dataa esimerkiksi yritysten nettovaikutuksista, YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisuudesta sekä EU-regulaation vaatimista mittareista. Koneoppimiseen pohjautuva kvantifikaatiomalli käyttää yli 200 miljoonan tieteellisen artikkelin tietokantaa päätietolähteenään ja muodostaa tieteellisen tiedon pohjalta dataa siitä miten erilaiset tuotteet, palvelut ja yritykset vaikuttavat ympäröivään maailmaan. Vertailukelpoisuuden ja tieteellisyyden päämäärät ovat tiedon tuottamisen taustalla.
’’Teemme datan avulla yritykset keskenään vertailukelpoisiksi. Tämä on melko armoton malli, mutta sen avulla on mahdollista luoda globaali standardi, jonka avulla kaikki yritykset saadaan samalle viivalle’’, Laitila jatkaa.
Vaikuttavuusanalyysille riittää kysyntää
’’Yrityksen nettovaikutus on tieto, jolle on paljon kysyntää: pääomasijoittajat haluavat tietää, mikä mahdollisen kohdeyrityksen todellinen vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan on. Kuluttajat ovat aiempaa tarkempia siitä, kuinka vastuullisen yrityksen tuotteita ne ostavat. Myös uutta työpaikka hakevat ihmiset haluavat tietää, millainen vaikutus mahdollisella työnantajalla on”, Laitila luettelee.
Laitilan mukaan aiemmasta ESG-riskien kartoittamisesta on siirrytty eteenpäin. Hän lisää, että vastuullisuutta ei enää nähdä irrallisena funktiona yrityksen muusta toiminnasta, vaan siitä on tullut osa ydintekemistä.
Myös yhteistyö pääomasijoitusrahastojen kanssa on tullut tutuksi. ’’Autamme asiakkaitamme esimerkiksi määrittelemään sitä, onko mahdollinen sijoituskohde EU-regulaatioiden mukaisesti vastuullinen”, Laitila kertoo.
Upright Project on avannut alustansa julkisesti nähtäväksi. Tällä hetkellä sieltä löytyy julkisesti 700 yritysprofiilia, joiden kaikkien vaikutuksia voi vertailla keskenään. Alustan tilaajat näkevät tällä hetkellä jo yli 15 000 yrityksen profiilin. Tulevaisuudessa alustaa on tarkoitus kasvattaa entisestään.
”Tavoitteenamme on tuoda vuoteen 2025 mennessä 95 prosenttia yli kymmenen hengen yrityksistä julkiselle alustallemme”, Laitila päättää.