”Sijoittajaviestinnässä visiot ja realiteetit kohtaavat” – Jäsenesittelyssä Bravura Oy
Bravura Oy on vaativaan yritys-, sijoittaja- ja vastuullisuusviestintään keskittyvä viestintätoimisto. Bravuran asiantuntevaan tiimiin kuuluu kuusi strategisen viestinnän ja liiketalouden eri osa-alueiden ammattilaista, jotka tarjoavat yritysten käyttöön pitkän kokemuksensa sijoittajasuhteista, liiketoiminnan kehittämisestä, vastuullisuudesta – myös kansainväliseltä tasolta. Ketterän ja yrittäjähenkisen viestintäputiikin asiakaskuntaan kuuluvat pääsääntöisesti pienet ja keskisuuret suomalaisyritykset, joiden kulttuurin ja toimintamallien ymmärtäminen on Bravuran ytimessä.
Bravura auttaa yrityksiä niiden viestinnässä sijoitus- ja rahoitusmarkkinoilla. Viestintätoimistoon ottavat yhteyttä sekä pääomasijoittajat että portfolioyritykset, joiden intressinä on luoda arvonnousua, missä viestintä on rakennuspalikkana. Perinteisesti Bravura on mukana yritysten IPO-vaiheessa ja sen jälkeen. Bravuralla kuitenkin nähdään, että paljon enemmän tulisi tehdä jo ennen listautumista, mikä on tällä hetkellä monien yritysten heikko kohta viestinnällisesti.
”Kasvuyhtiö, joka on pääomasijoittajan omistuksessa, siirtyy aina lopulta transaktion kautta uuteen omistukseen ja me koemme, että jo ennen sitä siirtoa, yrityksen tulisi tehdä ryhtiliike viestinnässään. Luo paljon lisäarvoa, jos yhtiö esimerkiksi osaa kertoa mikä sille on olennaista vastuullisuuden osalta ja miten se strategiassaan ja riskienhallinnassaan huomioi muuttuvan toimintaympäristön ja eri sidosryhmiensä odotukset”, kertoo Pauliina Tennilä, Bravuran toimitusjohtaja ja yksi neljästä osakkaasta.
”Olemme olleet lukuisissa transaktioprojekteissa mukana ja usein jäämme IPO-vaiheen jälkeen auttamaan yrityksen viestinnässä. Esimerkiksi IT-palvelutalo Netum Group on asiakkaamme, jota autoimme listautumisprojektissa sekä vastuullisuusohjelman rakentamisessa, ja yhteistyömme jatkuu edelleen”, hän jatkaa.
Tennilällä on pitkä kokemus johtotehtävistä kansainvälisessä yrityksessä sekä ylimmän johdon neuvonannosta strategisissa projekteissa ja sijoittajaviestinnässä. Osakkaista kaksi muuta, Josefina Tallqvist sekä Anu Kuula, ovat myös mukana Bravuran operatiivisessa toiminnassa. Neljäs osakas on hallituksen puheenjohtaja Seppo Kuula.
Perusteellinen pohjatyö takaa hyvän vastuullisuusviestinnän
Bravuran tarina lähti liikkeelle First North -listautumisista vuonna 2012. Nykyisessä muodossaan Bravura sai alkunsa vuonna 2017, kun yhtiön omistukseen tehtiin muutos. Samalla yrityksen toimintaa lähdettiin laajentamaan listautumisviestinnästä sijoittajaviestintään ja -suhteisiin. Nykyään myös vastuullisuuden neuvonanto on kasvava osa Bravuran toimintaa.
”Vastuullisuuden saralla yhä useamman yhtiön tulee viestiä ja raportoida oleellisia asioita, jotka ovat vertailukelpoisia ja varmennettuja. Jos yritys ei ole tehnyt pohjatyötä ja määritellyt sitä mikä on olennaista heidän toiminnassaan, raportointia ja viestintääkään ei voi tehdä hyvin, jolloin esimerkiksi sijoittajia on vaikea vakuuttaa ja innostaa kasvustrategiasta. Tästä syystä autamme monia pieniä, listaamattomia yhtiöitä jo siinä määrittelytyössä – askel kerrallaan. Viherpesu ei ole koskaan ollut suositeltavaa, mutta ei varsinkaan nykymaailmassa, joten huolellinen pohjatyö on välttämätöntä”, kuvailee Tallqvist.
Vastuullisuusviestinnän tavoin Bravuran periaatteet sijoittajaviestinnässä perustuvat lukuihin ja odotuksiin.
”Sijoittajaviestinnässä kohtaavat yrityksen visiot, tavoitteet ja toisaalta realiteetit. Kun näiden asioiden ihanteellisen tasapainon onnistuu löytämään ja viestimään, se herättää mielenkiintoa, uskomusta ja luottamusta. Tämä on loppujen lopuksi meidän tehtävämme: luoda luottamusta yhtiön ja sen rahoittajien sekä sijoittajien kesken”, Tallqvist jatkaa.
Asiakkaiden aito ymmärtäminen ja intohimo auttaa muodostavat toiminnan ytimen
Bravuralla ollaan erityisen ylpeitä vahvasta osaamisesta niin sijoittajien, rahoitusmarkkinoiden kuin yritysten johdon kohtaamien haasteiden saralta. Työskentelytavat viestintätoimistossa puolestaan ovat pragmaattisia: valmiita malleja ei ole, vaan jokainen asiakas kohdataan tapauskohtaisesti.
”Meillä Bravuralla on kokemusta myös yritysten sisältä, eli niin sanotusti pöydän molemmilta puolilta. Lisäksi olemme pieni, ketterä ja yrittäjähenkinen putiikki, joten pystymme nopeisiin päätöksiin ja ikään kuin elämään asiakkaidemme maailmassa. Keskitymme myös näihin tiettyihin viestinnän teemoihin emmekä haahuile. Mielestämme koolla on siis tietyllä tapaa väliä, koska pystymme samaistumaan asiakkaisiimme”, Tallqvist naurahtaa.
Ennen kaikkea Bravuran toimintaa ohjaavat Tennilän ja Tallqvistin mukaan asiakkaiden tarpeet, ja tiimin intohimona on auttaa asiakkaita ratkaisemaan niin isot kuin pienetkin haasteet.