Vaihtoehtoisella sijoitusmallilla vauhtia suomalaisten yritysten kasvuun: Jäsenesittelyssä Sanoma Media Finland

Blogit

Sanoma Media Finlandin palvelut ovat tuttuja kaikille suomalaisille: mediayhtiön pitkä historia lähtee liikkeelle jo vuodesta 1889, kun Helsingin Sanomien edeltäjä, Päivälehti, perustettiin. Media for equity -sijoittaminen puolestaan on Sanoman uusi aluevaltaus. Kyseisessä sijoitusmallissa Sanoma Media Finland tarjoaa kasvuyritysten käyttöön massiiviset markkinointikanavansa vastikkeena yritysten omistusosuudesta. Tarpeen mukaan Sanoma on myös valmis sijoittamaan rahaa medianäkyvyyden ohella.

Maailmalla media for equity -sijoittaminen on jo todettu erittäin toimivaksi venture capital -sijoitusmalliksi. Nyt myös mediajätti Sanoma Media Finland on päättänyt valjastaa lukuisat kanavansa, joihin lukeutuvat Suomen johtavat sanoma- ja aikakausilehdet, nelosen televisiokanavat, useita radiokanavia ja digitaalisia alustoja, suomalaisten yritysten kasvun vauhdittamiseksi.

“Media for Equity järjestely tuo kasvuyrityksille merkittävää etua verrattuna tilanteeseen, jossa yritys ostaa mainontaa perinteisin keinoin – investoinnin kautta yritys saa suuremman markkinointipanostuksen. Lisäksi Sanoma Media Finlandin talosta löytyy monta sataa markkinoinnin ammattilaista ja annamme kasvuyrityksille tukea markkinoinnin persoonalliseen suunnitteluun ja toteutukseen”, kertoo Pyry Lehtonen, Sanoman Head of Media for Equity.

Strategian ja liiketoiminnan kehittämisen parissa työskennellyt Lehtonen vastaa uuden toimialueen skaalaamisesta ja kasvattamisesta, joskin toistaiseksi työ on käytännössä tehnyt itse itsensä.

”Olemme parin viime vuoden aikana testanneet tätä mallia, niin sanotusti kulissien takana, ja kokemukset ovat olleet todella hyviä: meille investointeina ja yritykset ovat aidosti hyötyneet markkinoinnista ja kasvaneet. Alkuperäinen ajatus oli, että minä lähden etsimään portfolioyrityksiä, mutta nyt onkin käynyt niin, että yritykset ovat ottaneet meihin oma-aloitteisesti yhteyttä ja potentiaalisia startupeja on jonoksi saakka. Olemme tietysti erittäin iloisia, että kysyntää riittää”, Lehtonen kuvailee.

Sijoitus menee helposti hukkaan, jos yritys ei ole valmis suureen kysyntään

Media for equity -malli ei sovi kaikille yrityksille. Sanoman lukuiset eri kanavat tavoittavat 97 % suomalaisista viikoittain, joten kohdennuskyvykkyyksistä huolimatta isoille massoille markkinoiminen rajaa sitä, millaisille yrityksille sijoitus sopii.

”Käytännössä B2C yritykset hyötyvät tästä eniten ja myös tietyille B2B2C firmoille tämä voi toimia. Emme sijoita siis koko kasvuyrityskenttään, koska kaikille B2B-yrityksille massamainonta ei ole paras tapa kasvattaa brändiä ja hankkia uusia asiakkaita”, tuumii Lehtonen.

Toisena, kasvuyrityksen on oltava sellaisessa vaiheessa, että se pystyy vastaamaan kysyntään, joka markkinoinnilla saadaan aikaan.

”Hyppäämme mukaan yrityksiin, joiden product-market fit on jo testattu, itse tuote on valmis ja yritys on operationaalisesti valmis skaalautumaan. Me tavoitamme niin suuria massoja, että meidän kauttamme yritys saa nopeasti näkyvyyttä ja suoraan lisää myyntiä myös, joten sijoitus menee osittain hukkaan, jos tuote on vielä kokeiluvaiheessa. Siitä ei tule kuin huono kokemus kuluttajille, mikäli yritys ei pysty vastaamaan kysyntään. Siksi emme sijoita ihan seed-vaiheen yrityksiin”, hän jatkaa.

Aktiivinen omistaja ja laadusta tarkka sijoittaja

Sanoma Media Finlandin media for equity -toimintamalli on vasta alkuvaiheessa ja tarkat toimintatavat hakevat vielä muotoaan. Lehtosen mukaan talossa kuitenkin tiedetään, että Sanoma tahtoo olla aktiivinen sijoittaja, joka tarjoaa yrityksille tukea läpi omistajuuden sekä hallitustyöskentelyn, että markkinoinnin tuen kautta.

Toistaiseksi Sanoma on toiminut yksin sijoituksissaan, mutta Lehtonen näkee hyvin mahdollisena yhteistyön muiden VC-rahastojen kanssa.

”Teemme vähemmistösijoituksia, jotka pääasiallisesti koostuvat mediatilan ja -tuen tarjoamisesta. Kasvuyritykset kuitenkin tarvitsevat myös puhdasta rahaa, joten mieluusti hyppäämme jatkossa muiden VC-rahastojen kanssa samaan kierrokseen. Me tarjoamme markkinoinnin ja rahat tulevat jostain muualta.”

Kasvuhalua Sanomalta löytyy ja sopivia yrityksiä tuntuu riittävän, vaikka tuleville vuosille ei ole vielä asetettu eksakteja tavoitteita.

”Tulemme varmasti tekemän jatkossa useamman diilin vuodessa, mutta kuinka monta tarkalleen, sitä en osaa vielä sanoa. Tämä on meillekin jatkuva oppimisprosessi. Mieluummin teemme kuitenkin vähän erittäin hyviä sijoituksia kuin useampia keskinkertaisia, eli sijoitusten laatu on etunenässä”, Lehtonen päättää.

Tutustu Sanoma Media Finlandin nettisivuihin täällä.

Lue seuraavaksi

Blogit

Emilia Närhi Pääomasijoittajat ry:n viestintään

Joulukuu on tuonut tullessaan uusia tuulia Pääomasijoittajat ry:n viestintään, kun Emilia Närhi on aloittanut viestintäpäällikön sijaisuuden. Nykyisen viestintäpäällikön Juulia Korkiavaaran…
Lue artikkeli