Suomen Avustajapalvelut: Vammaisten henkilöiden oman näköisen elämän tukena

Kasvutarinat

Suomen Avustajapalvelut tarjoaa henkilökohtaisen avun palveluita pitkäaikaissairaille, vammaisille ja vammautuneille henkilöille koko Suomen alueella. Yrityksen tavoitteena on parantaa apua tarvitsevien henkilöiden elämänlaatua tarjoamalla palveluja, jotka perustuvat tasavertaisuuteen, kunnioitukseen ja yksilölliseen hoivaan.

Vuonna 2017 perustetun yhtiön ydinpalvelu on asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitävissä oleva ja joustava henkilökohtainen avustaminen. Avustajapalvelujen missiona on varmistaa, että asiakkaat voivat elää elämäänsä omien mieltymystensä mukaisesti, oli kyseessä sitten päivittäiset rutiinit, sosiaaliset kanssakäymiset tai harrastusten harjoittaminen.

Suomen Avustajapalveluiden tarjoama tuki on ei-hoidollista, eli lääkehoitoa tai muita koulutusta vaativia operaatioita ei tarjota. Kyse on pitkäaikaisesta tuesta arjen toimintoihin, minkä avulla autetaan tuhansia ihmisiä elämään itsenäisempää ja rikastuttavampaa elämää.

Yrityksen sitoutuminen saavutettavuuteen näkyy sen laajassa avustajaverkostossa. Yhtiö toimii koko Suomen alueella, ja yli 3 000 avustajan työllistäminen varmistaa saavutettavuuden laajalle asiakaskunnalle myös syrjäisemmillä alueilla.

Ytimessä asiakaslähtöinen palvelumalli

Suomen Avustajapalveluille asiakaslähtöisyys on keskiössä. Yritys korostaa jokaisen asiakkaan tarpeiden ja mieltymysten ymmärtämistä, mikä mahdollistaa palvelut, jotka eivät vain tue arkea vaan myös rikastuttavat sitä. Yhtiön asiakaslupauksena on, että asiakas saa itse päättää, kuka toimii hänen henkilökohtaisena avustajanaan, mitä avustuspalvelut hänen kohdallaan sisältävät, sekä milloin ja missä avustus tapahtuu.

Toiminnan perusperiaatteena se, että avustaja pysyy aina samana: tuttu ihminen, joka oppii tuntemaan asiakkaan, ja päin vastoin. Hyvällä asiakas-avustajasuhteella varmistetaan palvelun laatu ja näin myös asiakkaan tyytyväisyys”, korostaa yrityksen perustaja, nykyisin talousjohtajana toimiva Taneli Tenhovuori.

Halutessaan asiakkaat saavat itse haastatella alueellaan toimivia henkilökohtaisia avustajia ennen palveluun sitoutumista. Lähestymistapa palauttaa vallan takaisin yksilölle ja auttaa säilyttämään itsenäisyyden ja hallinnan tunteen omasta elämästä.

Kattava, asiakaslähtöinen lähestymistapa ja sitoutuminen laatuun tekevät yrityksestä alansa kärjen. Laatu onkin kaiken Suomen Avustajapalveluiden toiminnan ytimessä. Yritys on omistautunut jatkuvalle kehitykselle varmistaen, että sen palvelut eivät ainoastaan täytä vaan myös ylittävät asiakkaidensa odotukset. Tämä sitoutuminen näkyy henkilöstön tarkassa koulutuksessa, avustajien ja asiakkaiden huolellisessa yhdistämisessä, kuten myös jatkuvassa tuessa, jota tarjotaan sekä asiakkaille että työntekijöille.

Suomen Avustajapalvelut on vakiinnuttanut asemansa luotettavana kumppanina yksityishenkilöiden lisäksi myös hyvinvointialueille: yhtiö on voittanut kilpailutuksia muun muassa Pirkanmaalla, Uudellamaalla sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Kilpailutuksilla on asiakkaita ohjaava vaikutus: suuri osa uusista asiakkaista pyritään ohjaamaan voittajalle, mikä luo tasaisempaa asiakasvirtaa. Asiakkaille maksuton palveluseteli mahdollistaa sen, että asiakas voi valita itselleen parhaan ja mieluisimman palveluntarjoajan, ja monesti se on juuri Suomen Avustajapalvelut.

Houkutteleva työympäristö näkyy osaavassa henkilökunnassa

Suomen Avustajapalveluiden toiminta on yhteiskunnallisesti vaikuttavaa myös työntekijöiden kannalta. Yhtiö työllistää erityisesti uransa alku- ja loppuvaiheessa olevia henkilöitä: ensityöpaikkaa etsiviä, osa-aikatyötä tekeviä opiskelijoita sekä eläkeikää lähestyviä hoitajia ja jopa lääkäreitä, jotka haluavat rauhallisemman toimintaympäristön ja keskittyneempiä tehtäviä työelämänsä loppupäähän. Yhtiö tarjoaa monelle nuorelle ensimmäisen pysyvän työpaikan sekä mahdollistaa pidemmän uran työelämänsä loppupäässä oleville hoitoalan ammattilaisille.

Vaikka hoitotyön koulutusta tai kokemusta ei tarvita, työ houkuttelee paljon hoitajataustaisia henkilöitä. Avustajapalveluilla tarjottu työ on perinteistä hoitoalan työympäristöä rauhallisempaa ja laadukkaampaa, ja olosuhteet inhimillisemmät; laeista ja sopimuksista pidetään kiinni, yhteydenpito työntekijän ja lähiesihenkilön välillä on mutkatonta, ja yritys tarjoaa tarvittavaa koulutusta ja monia alalle poikkeuksellisia henkilöstöetuja.

Myös työntekijöiden hyvinvoinnin varmistaminen on yritykselle keskeisessä asemassa. Viihtyvyyttä on mitattu monella mittarilla, ja Suomen Avustajapalvelut on selkeästi houkuttelevaa työpaikka; esimerkiksi Duunitorin asiakaskunnasta Avustajapalvelut on yksi parhaiten suoriutuvia yrityksiä, kerryttäen useita satoja hakemuksia viikossa.

Pääomasijoittajayhteistyöstä rohkeutta kasvaa

Pääomasijoitusyhtiö Capman Growth tuli mukaan yrityksen tarinaan vuonna 2021. Suomen Avustajapalveluiden kasvu oli siihen asti ollut nopeaa ja tasaista, mutta huimiin kasvulukuihin pääseminen tarvitsisi sparrausapua ja asiantuntemusta hallinto- ja organisaatiorakenteen muodostamiseen.

Sijoittajaa etsiessä haimme pääasiassa lisää rohkeutta ja näkemystä tehdä fiksuja päätöksiä. Yrittäjänä ajatukset ohjautuvat helposti matkan varrella kohti menettämisen pelkoa. Pääomasijoittajan myötä saimme lisää kokemusta ja hartioita mukaan, mikä toi voittamisen tahdon takaisin”, muistelee toimitusjohtaja Jerry Pasanen.

Capman Growth arvosti yrittäjien tekemää työtä yrityksen rakentamiseksi ja näki samat mahdollisuudet henkilökohtaisen avun markkinan kehittämiseksi. Yrityksessä olivat oikeat arvot, osaavat yrittäjät sekä merkittävä markkinamuutos työnantajamallin antaessa tilaa asiakasystävällisemmille palveluseteli sekä ostopalvelumalleille. Yhdistettynä siihen, että ensimmäinen iso kilpailutus kunnissa oli voitettu, pääomasijoittaja oli valmis hyppäämään mukaan. Sijoittajan avulla Avustajapalveluille aukesi mahdollisuus kasvaa nopeammin orgaanisesti sekä rohkeutta ensimmäisiin yritysostoihin, joista ensimmäinen suoritettiin vuonna 2022.

Vähemmistösijoittaja toi mukanaan lisäksi rakennetta sekä hallitustyön mallin. Nykyään yhteistyö on kuitenkin kovin arkista: yhteyttä pidetään virallisten kokousten ohella myös matalan kynnyksen puheluilla. Luottamussuhde toimii puolin ja toisin sijoittajan ja yrittäjän välillä.

Vastuullisuus näkyy huolenpitona ja merkityksellisinä toimina

Yrityksen missiona on valvoa asiakkaidensa etuja myös yhteiskunnallisella tasolla, erityisesti edistämällä vammaisten oikeuksia. Yritys on esimerkiksi yhdessä vammaisjärjestöjen kanssa laatinut vastineita sellaisiin hyvinvointialueiden toimenpiteisiin, jotka olisivat voineet vaikuttaa heikentävästi asiakkaiden itsemääräämisoikeuteen ja hyvinvointiin.

Yrityksenä meidän olemassaolon oikeutus tulee siitä, että parannetaan asiakkaiden elämää. Mitä varten olisimme olemassa, jos toimillamme ei olisi positiivista vaikutusta ihmisten arkeen?” toteaa Tenhovuori.

Myös sijoittajan näkökulmasta vastuullisuus on merkittävä arvo: ”Joissakin tapauksissa vastuullisuuskulma voi vaikuttaa päälle liimatulta, mutta Avustajapalveluilla se on ihan tekemisen ytimessä”, kommentoi CapMan Growthin Nikke Mikkonen.

Lopuksi Pasanen ja Tenhovuori tiivistävät yrityksen arvot yhteen lauseeseen: Tehdään työtä niin hyvin kuin omalle äidille tehtäisiin.

***

Artikkeli on osa Pääomasijoittajat ry:n ja PwC:n Kasvunrakentaja 2024-kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat. Kilpailun sivut löydät täältä! Vuoden Kasvunrakentaja palkitaan Pääomasijoittajat ry:n vuoden päätapahtumassa Finnish PE-VC Summitissa 3.10.

Lue seuraavaksi

Kasvutarinat

ICEYE: Uuden sukupolven satelliittiteknologian avulla maanhavainnoinnin tulevaisuuden uranuurtajaksi

ICEYE on kansainvälisesti toimiva avaruusteknologiayritys, joka kehittää synteettisen apertuurin tutkateknologialla (SAR) varustettuja mikrosatelliitteja, jotka tarjoavat lähes reaaliaikaista tutkakuvaa maapallosta vuorokaudenajasta…
Lue artikkeli