Lue seuraavaksi

VN/13417/2025
EU:n ESG-luokitustoimintaa koskeva asetus (EU 2024/3005) astui voimaan 1.1.2025 ja sitä aletaan soveltaa 2.7.2026 alkaen. Asetus pyrkii parantamaan ESG-luokitusten läpinäkyvyyttä, vertailukelpoisuutta ja luotettavuutta rahoitusmarkkinoilla. Asetus on suoraan sovellettavaa oikeutta, mutta edellyttää kansallisella tasolla toimivaltaisen viranomaisen nimeämistä. Luonnoksessa hallituksen esitykseksi nimetään Finanssivalvonta ESG-luokitustoimintaa koskevan asetuksen mukaiseksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi. Lisäksi tehdään teknisiä ja rakenteellisia muutoksia useisiin muihin lakeihin, erityisesti vaihtoehtorahastojen hoitajia ja arvo-osuusjärjestelmää koskeviin säädöksiin sekä poistetaan päällekkäiset tai ristiriitaiset valtuudet ESMA:n suoravalvonnassa olevien tahojen osalta.
Pääomasijoittajat ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi ESG-luokitustoimintaa koskevan asetuksen kansallisesta täytäntöönpanosta.
Esitys on asianmukaisesti rajattu koskemaan vain niitä kansallisia muutostarpeita, jotka seuraavat suoraan EU:n ESG-luokitustoimintaa koskevasta asetuksesta (EU) 2024/3005. Esitetty sääntely ratkoo käytännön toimeenpanoon liittyvät kysymykset, kuten toimivaltaisen viranomaisen nimeämisen, ja on tältä osin perusteltu ja kannatettava.
ESG-luokituksilla on kasvava merkitys pääomasijoittajien vastuullisuustyössä, sijoituspäätösten tukena ja sidosryhmäviestinnässä. Luokitusten vertailukelpoisuuden, läpinäkyvyyden ja luotettavuuden vahvistaminen EU-tasolla on perusteltua ja edistää koko rahoitusmarkkinan toimivuutta. Erityisen tärkeää on, että sääntely ehkäisee viherpesua ja tukee sijoittajien luottamusta vastuullisiin sijoitustuotteisiin.
Asetuksen mukaiset uudet vaatimukset ESG-luokittajille voivat johtaa nouseviin kustannuksiin myös ESG-luokituksia hyödyntäville toimijoille – kuten pääomasijoitusrahastoille ja niiden salkkuyrityksille – mikäli kuluja siirretään eteenpäin palvelumaksujen kautta. On tärkeää, että valvontakäytännöissä otetaan huomioon toimijoiden koko, markkina-asema ja luokitustoiminnan luonne, jotta sääntely ei aseta kohtuuttomia esteitä uusien toimijoiden markkinoille tulolle tai pienempien toimijoiden toiminnalle.
Pääomasijoittajat ry pitää kannatettavana, että Finanssivalvonnan toimivalta on rajattu tiukasti asetuksen edellyttämään rooliin ja että päällekkäiset tai ristiriitaiset valvontavaltuudet suhteessa ESMA:an poistetaan. Tämä selkeyttää sääntely- ja valvontaroolijakoa ja ehkäisee oikeudellisia epävarmuuksia.
Pääomasijoittajat ry tukee esityksen etenemistä. Korostamme jatkovalmistelussa tarvetta seurata ESG-luokitusten sääntelyn vaikutuksia markkinakäytäntöihin ja kustannustasoon erityisesti pk-yrityksiin ja varhaisen vaiheen sijoituksiin kohdistuvassa ESG-arvioinnissa.