Suomalaiset yritykset ykkössijalla eurooppalaisissa pääomasijoitustilastoissa

Pääomasijoitusalan eurooppalaisen kattojärjestö Invest Europen tuoreiden tilastojen mukaan suomalaisiin yrityksiin on tehty viime vuonna Euroopan maista eniten pääomasijoituksia suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Suomeen on sijoitettu BKT:een suhteutettuna hieman enemmän kuin esimerkiksi Ruotsiin, Tanskaan tai Iso-Britanniaan. Euroopan keskitasoon verrattuna suomalaiset yritykset ovat keränneet lähes kaksi kertaa enemmän pääomasijoituksia suhteessa BKT:een.

Ykkössijaa tilastoissa selittää se, että pääomasijoittajien kiinnostus suomalaisiin yrityksiin säilyi viime vuonna aiempien vuosien tasolla, kun taas pääomasijoitukset romahtivat useissa maissa maailmantalouden epävarmuuden kasvaessa. Eurooppalaisiin yrityksiin tehdyt pääomasijoitukset tippuivat vuonna 2023 kokonaisuudessaan 25 %. Pohjoismaisista verrokeista esimerkiksi Norjassa sijoitukset tippuivat 65 % ja Ruotsissa 35 %. Suomalaisiin yrityksiin tehdyt sijoitukset pysyivät sen sijaan aiempien vuosien tasolla.

”Pääomasijoittajat ovat ammattimaisia omistajia, joista monet etsivät parhaita sijoituskohteita maailmanlaajuisesti. Ykkössija tilastoissa osoittaa, että meillä on Suomessa maailmanluokan yrityksiä, jotka ovat kiinnostaneet sijoittajia myös viime vuonna, joka oli maailmanlaajuisesti haastava niin startup-rahoituksessa kuin yrityskauppamarkkinallakin”, kommentoi Pääomasijoittajat ry:n varatoimitusjohtaja Jonne Kuittinen.

Scaleupit ja vakiintuneemmat kasvuyritykset keräsivät suhteessa eniten rahoitusta

Pääomasijoittajia on erilaisia, ja pääomasijoituksia tehdään niin alkuvaiheen startupeihin kuin vakiintuneempiin kasvuhaluisiin yrityksiin. Vuonna 2023 merkittäviä pääomasijoituksia tehtiin Suomessa muun muassa sähköautojen latausalusta Virtaan, IoT-yhtiö Haltiaan, lyhytaikaisvuokrausmarkkinoilla toimivaan ohjelmistoyhtiö Hostawayhin, digitaaliseen huutokauppapalvelu Huutokaupat.com:iin sekä tilitoimisto Rantalaiseen.

Eri sijoitusluokkia tarkasteltaessa Suomi oli kärjessä scaleup-vaiheen yrityksiin ja liiketoimintansa vakiinnuttaneisiin yrityksiin tehdyissä vähemmistösijoituksissa. Vakiintuneisiin yrityksiin tehdyissä enemmistösijoituksissa Suomi oli kolmannella sijalla. Startup-yrityksiin tehdyissä pääomasijoituksissa Suomi oli kuudentena – edellisen viiden vuoden aikana suomalaiset startupit ovat olleet kärkipaikalla neljä kertaa.

”Suomalaisten startupien keräämät sijoitukset ovat olleet edellisten vuosien aikana useamman kerran tilaston kärjessä, ja niiden kasvaessa scaleup-vaiheeseen olemme ottaneet nyt niissä Euroopan kärkipaikan. Lisäksi meillä on kehittynyt kotimaisten pääomasijoittajien avulla myös yhä enemmän vahvoja kansainvälistyviä perinteisempien alojen yrityksiä, jotka kiinnostavat ulkomaisia sijoittajia”, Kuittinen sanoo.

Suomessa tilaa suuremmille rahastoille

Suomalaisiin yrityksiin vuonna 2023 tehdyistä pääomasijoituksista 65 % tuli ulkomaisilta sijoittajilta. Osuus on pohjoismaisista verrokeista lähellä Norjaa (61 %), mutta korkeampi kuin esimerkiksi Tanskassa (41 %) ja Ruotsissa (44 %). Esimerkiksi Iso-Britanniassa ulkomaisten sijoitusten osuus oli vain 24 %.

Tyypillisesti vakiintuneemmilla markkinoilla, joilla toimii isoja paikallisia pääomasijoittajia, rahoituksesta suurempi osuus tulee kotimaasta. Suomalaiset pääomasijoitusrahastot ovat verrattain pieniä, joten startupien isoilla rahoituskierroksilla sekä suurimmissa yritysostoissa sijoittajat ovat usein ulkomaisia.

”On hienoa, että suomalaiset yritykset houkuttelevat pääomasijoituksia ulkomailta. Sijoitusten kotimaisuusasteessa olemme kuitenkin monia eurooppalaisia verrokkejamme jäljessä, joten kehitettävää omassa pääomasijoitusmarkkinassamme riittää. Tarvitsemme isompia ja kansainvälisempiä kotimaisia rahastoja, jotta yrityksiä voidaan kehittää entistä pidemmälle kotimaisin voimin”, Kuittinen toteaa.

Lue lisää Invest Europen tilastoista täältä.

Jonne Kuittinen
Pääomasijoittajat ry, varatoimitusjohtaja
jonne.kuittinen@paaomasijoittajat.fi

Juulia Korkiavaara