Ei yksisarvinen vaan kameli – kahden opiskelijakaveruksen startup Duunitori kasvoi pitkäjänteisellä työllä nollasta kansalliseksi markkina- ja ajatusjohtajaksi

Kasvutarinat

Helsingissä perustettu rekrytointimedia ja työnhakupalvelu Duunitori auttaa työnantajia löytämään oikeat osaajat ja työntekijöitä unelmiensa työpaikan. Kahden vastavalmistuneen kaveruksen perustama yritys kasvoi viidessä vuodessa startupista Suomen työnhakupalveluiden ykköseksi, joka tänä päivänä johtaa merkittäviä keskusteluja kansallisella tasolla. Nyt huippuvauhtia kasvavan yrityksen tila Suomessa alkaa loppua, ja kansainvälistä laajentumista on lähtenyt tukemaan uusi pääomasijoittaja.

Duunitorin alkutaival ei ole aina ollut yhtä ruusuinen kuin yrityksen viime vuosien kasvuluvut. Yrityksen perustajat Thomas Grönholm ja Martti Kuusanmäki ovat olleet ystäviä kouluajoilta lähtien. Molemmat opiskelivat Aalto yliopiston kauppakorkeakoulussa ja tekivät töitä mainos- ja digitoimistoilla ennen yrittäjyyttä. Vuonna 2009, vuosi valmistumisen jälkeen, kaverukset päättivät pistää firman pystyyn.

”Valmistuimme lukiosta ja aloitimme yliopisto-opiskelut juuri dot com -buumin aikoihin. Internetin yleistyminen ja kaikki sen mahdollisuudet kiinnostivat silloin paljon”, muistelee Thomas Grönholm.

Perustamisvaiheessa yritys haki vielä tietään kokeilemalla useita konsepteja. Yksi ensimmäisistä ajatuksista oli hyperlokaali kampanja-alusta, jolla saataisiin kohderyhmät palveluiden äärelle. Idea kehittyi demoksi asti, jonka kaksikko rakensi hyödyntämällä työvoimatoimiston avointa dataa, ja mashup-palvelu, joka näytti avoimia työpaikkailmoituksia karttapohjalla, keräsi yllättäen huomiota.

”Silloin keksimme, että rekrytointimarkkinat on kiinnostava sektori, vaikka ymmärrys itse rekrytoimisesta oli tuolloin vielä pientä”, Grönholm kertoo.

Vuosien 2010 ja 2011 aikana kaverukset onnistuivat keräämään pari enkelikierrosta ideansa tueksi, mutta yritys ei vielä ottanut tuulta alleen, ja rahat oli pian käytetty.

”Ongelmana oli saada tarjonta ja kysyntä kohtaamaan. Tavallaan homman olisi voinut laittaa siinä vaiheessa nurin”, Kuusanmäki kommentoi.

Nurin yritystä ei kuitenkaan laitettu. Rahaa oli pakko saada, joten Grönholm ja Kuusanmäki tienasivat koodaamalla alihankkijoina muille yrityksille, kuten ammattiyhdistysliikkeille. Samaan aikaan Duunitorin idea eli taustalla, ja ylimääräinen aika käytettiin sen hiomiseen sekä rekrytointimarkkinoiden opiskeluun.

Gorilla Capital mukaan sijoittajaksi

Oma tuotemalli, jonka ympärille bisnestä pystyttiin lähteä rakentamaan, löytyi 2014–2015 ja samoihin aikoihin alkoivat keskustelut Gorilla Capitalin kanssa, joka virallisesti lähti 2015 pidetyn kierroksen päätteeksi tukemaan Duunitorin – silloisen Skyhoodin – kasvupolkua.

Gorilla Capitalin partneri ja Duunitorin hallituksessa toiminut Risto Rautakorpi muistelee tiukkoja aikoja yrityksen ensivuosina.

”Ei herroilla silloin vuonna yksi ja kaksi ollut edes autoa, joten kun syrjäkylille piti päästä keikalle, Thomas lainasi äitinsä vanhaa Renault Twingoa”, hän naurahtaa.

”Vanhimmat myyjämme edelleen muistavat sen, nimesivät punaiseksi paholaiseksi!”, Grönholm kertoo.

Ensimmäinen puoli vuotta kierroksen jälkeen ei näyttänytkään kovin hyvältä, mutta konsepti oli toimiva, joten määrätietoisella työllä se alkoi lopulta tuottaa tulosta. Vuoden 2015 aikoihin myös sosiaalisen median suosio kasvoi, ja Duunitori oli ensimmäisenä viemässä työpaikkoja sinne. Loppupeleissä sijoittajan rahoja ei edes tarvinnut käyttää.

”Tiettyjä strategisia liikkeitä ei yrityksessä olisi uskallettu toteuttaa ilman taustatukea, mutta raha toi loppupeleissä vain varmuutta”, sanoo Rautakorpi.

Hänen mukaansa niukkuus yrityksen alkuvuosina oli hyvä asia, koska se pakotti perustajat innovoimaan ja olemaan fiksuja.

”Me Gorilla Capitalilla arvostamme kameleita verrattuna yksisarvisiin. Duunitori on rakennettu pitkäjänteisellä työllä kestäväksi, ei myytäväksi riskien ja suuren pääoman avulla. Tällaiset yritykset osoittautuvat usein parhaimmiksi.”

”Pääomasijoittajan myötä meidän ei tarvinnut enää miettiä mistä rahat ensi viikolle saadaan, ja tämä antoi varmuutta tehdä rekrytointeja ja panostaa myyntiin, mikä vauhditti kasvua”, kertoo puolestaan Kuusanmäki.

Vuonna 2016 Duunitori saavutti miljoonan liikevaihdon ja siitä eteenpäin keskimääräinen kasvutahti on ollut 70 % vuodessa. Vuonna 2021 liikevaihto oli jo 14 miljoonaa.

Yhteiskunnallinen vastuu merkittävänä osana Duunitorin arkea

Oman markkinansa johtajana sekä työelämään liittyvää sisältöä tuottavana mediana Duunitorilla tunnistetaan yrityksen yhteiskunnallinen vastuu. Grönholmin ja Kuusanmäen mukaan Duunitori on ajanut vahvasti työelämään liittyviä tärkeitä keskusteluja, esimerkiksi ammattinimikkeiden sukupuolineutraaliudesta ja palkka-avoimuudesta.

”Määrittelimme Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kanssa kymmeniä sukupuolineutraaleja ammattinimikkeitä ja olemme ottaneet niitä käyttöön. Suomessa on vahvasti sukupuolen mukaan segregoituneet työmarkkinat, joita tahdomme purkaa. Viime vuonna puolestaan aloimme ajaa palkka-avoimuutta. Nyt palkka tai palkkahaitari ilmoitetaan jo 5 %:ssa Duunitorilla julkaistuista työpaikkailmoituksista, kun aiemmin luku oli 0 %”, kertoo Grönholm.

Rautakorpi kertoo, että suuri osa näistä teemoista on kummunnut yrityksen nuorilta naisilta, ja siksi aiheet resonoivat tänä päivänä niin vahvasti.

Avoimuus ja rehellisyys ovat muutenkin tärkeitä arvoja Duunitorin sisällä.

”Kun markkinoimme työpaikkaa, markkinoimme nimenomaan yrityskulttuuria ja tahdomme olla rehellisiä siitä, millaista tietyssä paikassa on olla töissä. Uskomme, että kun ihmiset löytävät oikeisiin työpaikkoihin ja firmat saavat oikeat tekijät, niin työmarkkinat toimivat tehokkaasti ja koko yhteiskunta hyötyy”, Kuusanmäki sanoo.

Yrityksessä seurataan keskustelua työuupumuksesta vakavuudella. Myös työläät rekrytointiprosessit kuluttavat ihmisiä, joten yritys kehittää helpompaa rekrytointia. Lisäksi Duunitorilla tunnistetaan sisäinen vastuu ja siksi organisaation rakenteeseen on panostettu.

”Meillä on paljon työntekijöitä, joille tämä on ihan ensimmäinen oman alan työpaikka, joten meillä on erityisen suuri vastuu omasta porukasta. Olemme organisoituneet soluihin, jotka ovat hyvin itsenäisiä yksiköitä, eikä meillä ole perinteisiä esihenkilöitä vaan olemme kouluttaneet esimerkiksi sisäisiä valmentajia, joiden kanssa henkilökunta käy kehittymiskeskusteluja. Lisäksi uskomme joustavuuteen Duunitorin sisällä. Meille tämä on toiminut todella hyvin ja uskon, että tästä syystä meillä viihdytään ja olemme pärjänneet loistavasti henkilöstötyytyväisyysmittauksissa”, Grönholm kuvailee.

Uusi pääomasijoittaja tukemaan kansainvälistymistä

Grönholmin mukaan visio on, että Duunitori on tulevaisuudessa Pohjoismaiden johtava työelämäbrändi.

”Tahdomme olla työnantajille ja -hakijoille paras paikka kohdata digitaalisesti ja edistää uudenlaista modernia työnhakua ja arvoja”, hän sanoo.

Duunitori on pohjimmiltaan teknologiayritys, joka ohjelmiston avulla yhdistää työntekijät ja -antajat, vaikka yrityksen valttikortti perustuukin kombinaatioon markkinointia ja työelämämediaa. Perustajakaksikon mukaan monet kymmenen vuotta sitten ennustetut trendit rekrytoinnissa ovat toteutuneet, mutta prosessien digitalisoimisessa ja tehostamisessa on vielä tekemistä. Lisäksi väestön ikääntyminen ja kasvava työvoimapula otetaan Duunitorilla jo huomioon.

”Digitalisoinnin kehittämisessä menemme jo aika kauas ydintuotteestamme, mutta se on ehdottomasti kiinnostava kasvusuunta ja seuraava suuri askel”, Grönholm pohtii.

Toisena tulevaisuuden tavoitteena on viedä nykyinen bisnesmalli muihin Pohjoismaihin, ja miksei sieltäkin eteenpäin. Ensiaskeleet on jo otettu, kun Duunitorin ruotsinkielinen vastine Jobbland perustettiin kolme vuotta sitten Ruotsiin. Sen toiminta kasvaa kohisten. Paikanpäältä löytyy kolmen hengen myyntitiimi ja perustajien mukaan operatiivisesti Jobbland on murrosvaiheessa.

”Ruotsiin ei suinkaan menty takki auki, vaan nöyrällä mielellä ja testaamalla mikä toimii, sillä samankaltaisuuksista huolimatta Pohjoismaiden välillä on eroja. Nyt näyttää siltä, että Ruotsissa päästään samaan kuin Suomessa, mutta nopeutetusti, koska siellä ei tarvinnut aloittaa nollasta”, kommentoi Rautakorpi.

Gorilla Capital on vastikään irtautunut Duunitorin omistuksesta, ja kansainvälistymistavoitteita tukemaan on lähtenyt toinen suomalainen pääomasijoittaja, Intera Partners.

”Vuoden päivät pohdimme neuvonantajiemme kanssa seuraavaa askelta, eikä meillä alun perin ollut edes ajatusta transaktiosta. Valitsimme juuri Intera Partnersin, koska kyseessä on johtava suomalainen toimija, jolla on kokemusta nimenomaan pohjoismaisista kasvutarinoista. Kommunikaatio on ollut alusta alkaen helppoa ja uskomme, että Duunitori hyötyy Interan verkostoista paljon”, Grönholm kuvailee päätöstä transaktion taustalla.

Rautakorpi uskoo vahvasti kansainväliseen kasvuun, koska nopea mukautuminen on hänen mukaansa Duunitorilla rakenteissa. Myös Grönholm luottaa yrityksen reseptiin.

”Olemme onnistuneet pitämään yllä kovaa kasvutahtia ja pysymään kannattavana samaan aikaan kun asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys ovat todella korkealla. Balanssi näiden asioiden välillä tekee meistä voittajia”, hän sanoo.

Postaus on osa Pääomasijoittajat ry:n ja PwC:n Kasvunrakentaja 2022 -kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat. Kilpailun sivut löydät täältä!

Lue seuraavaksi

Kasvutarinat

Kivenkovaa tekemistä pääomasijoittajan tuella - Kamrockin kehittämä kalliosora tuo helpotusta biodiversiteettikatoon ja kuljetuspäästöihin

Suomalaisen pääomasijoittajan Juuri Partnersin kohdeyritys Kamrock murskaa kalliosta luonnonhiekan kaltaista betonikiviainesta säästäen samalla luontoa ja ympäristöä. Yrityksen huiman kasvun keskellä…
Lue artikkeli