KH-Koneet Group: Kovia kasvulukuja rehdillä suomalaisella otteella

Maansiirtokoneiden kauppaa käyvä KH-Koneet Group on kotimainen kasvuyritys, jonka menestystä on vauhdittanut erinomainen yrityskulttuuri ja vankka luotto omiin osaajiin. Toimivasta konseptista kertoo muun muassa se, että osa asiakassuhteista jatkuu jo kolmannessa polvessa.

KH-Koneiden perustajilla, Teppo ja Timo Sakarilla, on yrittäjyys verissä: veljekset kävivät kauppaa jo 15-vuotiaina. “Totta se on”, Teppo Sakari naurahtaa. “Vuokrasimme autoja ja myimme hitsauspuikkoja jo teini-ikäisinä.”

KH-Koneiden nykyisellä toimitusjohtajalla Teppo Sakarilla on vuosikymmenten kokemus konekaupasta. Vain 18-vuotiaana hän lähti Ruotsiin rakennustyömaalle töihin, jossa hän tutustui työkoneiden käyttöön ja tutustui alan toimijoihin. KH-Koneiden yritystoiminta sai alkunsa.

Vuonna 1992 lama vei yrityksen toiminnan polvilleen käytännössä yhden päivän aikana. Asiakkaat kuitenkin arvostivat asiantuntevia yrittäjiä, ja vuonna 1996 toiminta polkaistiin takaisin käyntiin – asiakkaiden itsensä pyynnöstä. Käytännössä yritys jatkoi siitä, mihin oli muutamaa vuotta aiemmin jäänyt.

“Jatkoimme asfalttikoneiden maahantuonnilla, sillä niistä meillä oli jo osaaminen ja asiakaskunta valmiina. Aloitimme kuitenkin ilman pääomaa, joten se oli hieman kivistä aikaa”, kertoo Sakari.

Vanhimmat asiakassuhteet ovat jo kolmekymppisiä

Hyvät asiakassuhteet ovat tärkeitä KH-Koneille. Jotain kertoo sekin, että vanhimmat niistä ovat olleet olemassa 90-luvulta saakka – ja mukaan mahtuu sellaisiakin yhteistyökumppaneita, joiden kanssa on käyty kauppaa nyt jo kolmannessa sukupolvessa.

Kun KH-Koneet aloitti uudelleen 90-luvun puolivälin jälkeen, alkuun pääomaa saatiin siten, että tutut asiakkaat maksoivat työkoneensa ennakkoon.

“Me tarjoamme asiakkaalle aina vähän toivottua enemmän. Pelkän yhteen suuntaan tapahtuvan sijaan me järjestämme koko paketin kuntoon: voimme ostaa asiakkaan vanhan koneen pois, ja sitten asiakkaan tarpeen mukaan vuokrata, myydä tai järjestää työkoneen leasing-sopimuksella”, kertoo Sakari.

Valtaosa yrityksen käymästä kaupasta tulee vanhoilta asiakkailta, ja se kertoo siitä, että asiakastyytyväisyys on kohdallaan.

“Yksi tärkeimmistä asiakasryhmistämme on kotimaiset pk-yritykset”, Sakari kertoo.

KH-Koneilla yrityskulttuuriin panostetaan

Jo aiemmin mainitun asiakassuhteiden hyvän hoitamisen lisäksi KH-Koneilla panostetaan tehokkuuteen. Suunnitellut asiat hoidetaan ripeästi, päätöksiä pystytään tekemään tarvittaessa nopeasti ja asioista ei tehdä tarpeettoman mutkikkaita.

Henkilöstön vaihtuvuus on KH-Koneilla hyvin pientä ja työsuhteet pitkiä. Asiakkaiden lisäksi myös henkilöstön puolesta tehdään aina hieman enemmän, ja esimerkiksi lääkäriin pääsee koska vaan ja mistä tahansa syystä. Reilu meininki näkyy, ja vaikka ala kilpailee osaajista kovasti, KH-Koneet on tavoiteltu työnantaja.

“Meillä ei myöskään ole kovin montaa porrasta toimitusjohtajan ja asentajan välissä”, Sakari kertoo. “En minä kerro vaikka hitsaajalle, miten hänen tulee työnsä tehdä, sillä hän itse on oman hommansa paras asiantuntija”, hän jatkaa.

Voimakas kasvu on toki luonut haasteita esimerkiksi oikean henkilöstömitoituksen löytämiseksi, mutta niihinkin on tartuttu suoraviivaiseen tyyliin. Henkilöstöä on kuunneltu työhyvinvointiin liittyvissä asioissa tarkalla korvalla.

“Olemme vahvistaneet HR:n toimintaa viime vuosina. Henkilöstön kuuntelemisen lisäksi olemme pistäneet hihat heilumaan ja tehneet muutoksia toiveiden mukaan”, Sakari kuvailee.

Pääomasijoittaja Sievi Capital mukaan omistajaksi

“Yhteistyö Sievi Capitalin kanssa oli muiden asioiden lisäksi myös onnekas sattuma: halusin KH-Koneiden kasvavan harppauksin, ja olin jo neuvotellut muutaman pääomasijoittajan kanssa, mutta täysin yhteistä säveltä ei ollut löytynyt. Sievi Capitalilta ottivat yhteyttä ja pian sen jälkeen löimme hynttyyt yhteen”, Sakari kertoo.

Aika tosiaan oli otollinen. Sievi Capitalin kiinnostuksen KH-Koneisiin oli herättänyt etenkin vahva tuloksentekokyky ja mielenkiintoinen markkina. Aktiivinen omistaja saa kiitosta toimitusjohtajalta:

“Olemme saaneet apua ja tukea esimerkiksi taloushallinnon virtaviivaistamisessa ja yrityskaupoissa, mutta sieviläiset ovat antaneet meidän toimia hyvin pitkälle omalla tavallamme: kaiken kasvun keskellä Sievi Capital on pitänyt tärkeänä hyvän yrityskulttuurin vaalimista.”

Myös Sievi Capitalilla on oltu tyytyväisiä. “Yhteistyö on ollut alusta asti mutkatonta – Teppo tuntee toimialan kuin omat taskunsa ja on valtavan innostunut toimialan kehittämisestä”, kertoo Markus Peura Sievi Capitalilta.

“Kun jotain päätetään, se tehdään ripeällä aikataululla ja alusta asti kunnolla”, jatkaa Tuomas Joensuu, hänkin Sievi Capitalin sijoitustiimistä.

Kasvu kolmen askeleen avulla

KH-Koneet on kasvattanut markkinaosuuttaan tasaisesti. Yksi menestyksen avaimista on selkeä konsepti: KH-Koneiden tapa toimia eri valmistajien kanssa perustuu pitkäaikaiseen ja tiiviissä yhteistyössä kehittyneeseen osaamiseen. Samat brändit ovat olleet valikoimassa jo pari vuosikymmentä. Samaa toimintatapaa on monistettu uusissa liiketoiminnoissa, ja esimerkiksi Keskolta ostettu Kobelco-liiketoiminta on pidetty yhden vahvan brändin liiketoimintayksikkönä, jolloin vahva osaaminen taataan asiakaspalvelussa.

Kun yrityskaupasta neuvoteltiin Sievi Capitalin kanssa, sijoittajille esiteltiin kolmen askeleen malli, joiden avulla KH-Koneita on tarkoitus kehittää edelleen. Ensimmäinen askel oli lähteä mukaan raskaiden koneiden kauppaan. Tämä toteutuikin varsin nopealla aikataululla, kun KH-Koneet osti Kobelco-liiketoiminnan heti allekirjoitettuaan ensin yrityskaupan Sievi Capitalin kanssa.

Toinen askel oli konevuokrauksen aloittaminen. Senkin taustalla on asiakaslähtöisyys: jos asiakas ei halua ostaa omaa laitetta, hän saa sen helposti vuokrattua tutulta toimijalta. Vuokraustoiminta aloitettiin, ja se osoittautui heti kannattavaksi.

Kolmas askel oli toiminnan laajentaminen muihin Pohjoismaihin. Se aloitettiin vuonna 2019, kun KH-Koneet osti Ruotsista paikallisen Kobelco-maahantuojan. Yritysoston kautta naapuriin perustettiin KH-Maskin. Suunnitelmana oli keskittyä samoihin brändeihin ja toimintatapoihin, joita yhtiöllä oli Suomessa. Vuoden 2020 kesällä ostettiin vielä konevuokraamo S-Rental vastaamaan konevuokrauksen kasvavaan trendiin Ruotsissa ja lisäksi saman vuoden syksyllä tuoteportfolio laajentui tutuilla brändeillä, kun KH-Maskin aloitti niin Kramerin kuin Wacker Neusoninkin maahantuojana Ruotsissa.

“Ruotsin markkina on minulle tuttu, mutta paikallinen johto toimii itsenäisesti. Olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että yritysoston kautta yritysten henkilöstö siirtyi mukana”, Teppo Sakari kertoo.

KH-Koneiden tulevaisuudennäkymät

KH-Koneet on etenkin Suomessa saavuttanut tuotteissaan korkeita markkinaosuuksia, ja esimerkiksi Kramer on myöntänyt KH-Koneille vuoden diileri -palkinnon. Kramer on käyttänyt globaaleissa tapahtumissaan KH-Koneita esimerkkinä muille maahantuojille.

”Kramerin kaverit joskus vitsaili, että annetaanko Kramerin koneita Suomessa vastasyntyneille, kun asukaslukuun verrattuna Kramereita on todella paljon”, kuittaa Sakari nauraen.

Teppo Sakari uskoo, että konevuokrauksen trendi on kasvamaan päin. Myös maanrakentamisen markkina on pitkällä aikavälillä kasvava, ja kaupungistuminen lisää edelleen myös kiinteistönhuollon tarvetta.

KH-Koneet on järjestynyt niin, että tilaa kasvulle löytyy. Avainhenkilöstön rekrytointien lisäksi se näkyy myös siinä, että toimipisteiden toimitiloja on laajennettu.

Etenkin Ruotsin toimintoja on vahvistettu viime aikoina merkittävästi ja odotukset niiden suhteen ovat korkealla. “KH-Koneet Groupilla on erittäin vahva asema kotimaisella kentällä, ja vahva jalansija on rakennettu nyt myös Ruotsiin”, Peura kommentoi.

“Meiltä muuten kysytään usein, mistä nimi KH-Koneet tulee. Sanotaan vaikka, että se on lyhenne sanoista kyllä hoituu”, Sakari päättää hymyillen.