Ruoka-alan konkarit perustivat umami-startupin

Uutiset

Nordic Umami Company haluaa vauhdittaa maailman siirtymistä kasvisruokaan ja kiertotalouteen. Yhtiö kehittää umamia eli lihaisaa makua luovaa teknologiaa ja ruokatuotteita ruokateollisuuden ylijäämästä ja sivuvirroista.

Nordic Umami Companyn perustajilla Outi Mäkisellä, Reetta Kivelällä ja Tytti-Lotta Ojalalla on syytä hymyyn. Kiertotalouteen ja kestävyyteen nojaava ruoka-startup keräsi siemenrahoituksen ja sai sijoittajakseen ruokainnovaatioihin keskittyvän Nordic Food Tech VC:n.

Tammikuussa 2021 perustettu Nordic Umami Company rakentaa pilottitehdasta ja on nimittänyt toimitusjohtajaksi Googlella Irlannissa työskentelevän Eetu Viuhkosen. Nelikkoa yhdistää rakkaus kestävään ruokaan ja halu ravistella perinteistä teollisuuden alaa sekä uudistaa paikalleen jämähtäneitä tuotekategorioita.

Ruokateknologia tarvitsee uusia avauksia

Nordic Umami Company on kehittämässä herkullisuutta kasvisruokaan lisääviä umamituotteita kotitalouksien, ravintoloiden ja teollisuuden käyttöön. Ensimmäinen tuote, umamikastike, valmistuu keväällä 2022 kotimaisista hävikkiin tuomituista palkokasveista monivaiheisella fermentoinnilla.

”Halusin murtaa soijan ylivaltaa teknologian voimin. Soija on kasvissyöjälle yhä vaikeasti välteltävä, vaikka luonnon monimuotoisuuden kannalta vaihtoehtoja tarvittaisiin pikaisesti”,
teknologiajohtaja Mäkinen kertoo.

Innovaatioilla ratkaistaan ilmastokysymystä

Nordic Umami Companyn visiona on innovoida teknologiaa, jonka avulla kasvipohjaisen ruuan herkullisuutta voidaan lisätä luonnollisesti. Samalla halutaan siirtää koko teollisuudenalaa kohti
kiertotaloutta – ja antaa ihmisille mahdollisuus parempiin valintoihin.

”Arvioidaan, että 13 % syötäväksi kelpaavasta raaka-aineesta päätyy jätteeksi jo ennen kaupan hyllyä. Samalla kasvissyöntiin siirtymistä rajoittaa kasviproteiineista puuttuva umamin maku. Nämä haasteet haluavat kuluttajatkin ratkaista”, toteaa designista ja konseptoinnista vastaava Ojala.

Kaiken keskiössä on umami, herkullinen maku, joka on tuotettu kestävästi.

”Kun opimme käyttämään kasviproteiineja yhä paremmin, muodostuu kasvisruuan ympärille kokonainen ekosysteemi. Nordic Umami Companyn osa on vastata maun haasteisiin”, yhtiön tiedejohtaja Kivelä kertoo.

Kivelä tietää mistä puhuu. Helsingin yliopiston työelämäprofessorina hän pohtii päivittäin ruuan kestävyyden lisäämistä innovaatioin.

Näitä haasteita Nordic Umami Companykin aikoo ratkaista, yksi tuote kerrallaan. Makua luovien innovaatioiden tavoitteena ei ole vähempää kuin mahdollistaa parempi maailma, syömällä.

Lisätietoja

Chief Scientist Reetta Kivelä, +358 40 669 0824
Chief Design Officer Tytti-Lotta Ojala, +358 50 514 8222

Lue seuraavaksi

Uutiset
HappySignals tiimikuva

Mandatum Asset Management Growth Equity II -rahasto sijoittaa IT-kokemuksen johtamiseen erikoistuneeseen HappySignalsiin

MAM Growth Equity II -rahasto on tehnyt toisen sijoituksensa ja toiminut vetäjänä HappySignalsin rahoituskierroksessa. SaaS-yhtiö on edelläkävijä IT-käyttäjäkokemuksen johtamisessa. Sijoituksen…
Lue artikkeli