Frameryn tarina sai alkunsa vuonna 2010, kun kaksi tamperelaista teekkaria, Samu Hällfors ja Vesa-Matti Marjamäki, olivat töissä ohjelmistoyrityksessä, ja hermostuivat avokonttorissa kovaäänisesti puhelimeen puhuvaan esimieheensä.
”Syntyi idea äänieristetyistä puhelinkopeista, joiden avulla ihmiset saisivat keskittyä töihinsä”, Frameryn toimitusjohtaja Hällfors kertoo.
Tarkoitukseen soveltuvaa tuotetta ei ollut vielä markkinoilla, joten Hällfors ja Marjamäki – omien sanojensa mukaan – uhkarohkeina nuorina jamppoina päättivät kehitellä tuotteen itse. Näin syntyi Framery Oy.
Yrityksen ensimmäiset neljä vuotta kuluivat pitkälti tuotekehityksen parissa. Rahoittajia idealle ei kuitenkaan löytynyt, joten tuotekehitys täytyi tehdä kassavirralla, yrityksen ja erehdyksen kautta.
”Ajatusta Suomessa valmistetuista puhelinkopeista pidettiin dorkana, ja meidät naurettiin ideamme kanssa ulos monesta tilanteesta. Jotta pysyimme pinnalla ilman rahoitusta, meidän täytyi aina kehittää tuote, myydä se asiakkaalle ja kuunnella palaute, minkä jälkeen voitiin tehdä seuraava versio, jossa oli korjattu isoin edellisen asiakkaan esille nostama ongelma”, Hällfors jatkaa.
Kohti kansainvälisiä vesiä
Vaikka Frameryn alkutaival oli kaukana helposta, sen aikana koettiin myös onnistumisia – yritys teki ensimmäiset ulkomaankauppansa ja liikevaihto nousi miljoonan tienoille. Ennen kaikkea alkuvuosien kokemukset kuitenkin vakuuttivat perustajat siitä, että äänieristetyille kopeille oli olemassa kasvava kysyntä.
”Asiakkailla oli olemassa ongelma, johon meillä oli ratkaisu. Tuo ratkaisu piti vain saada skaalautuvaan muotoon”, Hällfors sanoo.
Kun Framery vuonna 2014 keräsi ensimmäisen merkittävän sijoituskierroksensa enkelisijoittajilta, vanhan tuotemalliston myynti lopetettiin ja saadun rahoituksen avulla voitiin keskittyä uudistetun, paremman ja skaalautuvan tuotteen kehittämiseen.
Kehitystyön tuloksena syntynyt uusi tuote, Framery O, lanseerattiin Saksassa suurilla toimistokalustemessuilla lokakuussa 2014. Tuote nousi messuilla hitiksi: 30 jälleenmyyjää eri puolilta maailmaa otti sen valikoimiinsa, ja Frameryn kansainvälinen kasvu pääsi toden teolla alkamaan.
Vaaka Partners mukaan kirittämään kasvua
Hypätään neljä vuotta ajassa eteenpäin, vuoteen 2018. Framery oli tuonut markkinoille lippulaivatuotteensa lisäksi myös suuremman äänieristetyn työtilan. Yrityksen kansainvälisen jakelukanavan mittakaava toi jo haasteita mukanaan ja vuosi vuodelta kasvanut liikevaihto ylsi jo 40 miljoonaan.
”Hallituksessa todettiin rehellisesti ääneen, että nyt alkaa Framery olla jo sen kokoluokan ja kansainvälisyysasteen firma, ettei meistä kukaan ole ennen pyörittänyt tällaista. Teimme päätöksen siitä, että yritetään löytää kumppaniksi pääomasijoittaja kasvua tukemaan”, Hällfors sanoo.
Suomalainen pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partners valikoitui sopivaksi kumppaniksi, sillä tiimien kulttuurit sopivat yhteen. Vaaka Partnersilla uskottiin Frameryn tekemisen ytimeen ja molemmilla osapuolilla oli yhteinen näkemys tulevasta kasvustrategiasta.
”Framery toteuttaa tarkasti sen, mitä on luvattu ja ennustettu, ja se vakuutti meidät. Lisäksi tässä tapauksessa oli myös poikkeuksellisen vahva kemioiden yhteensopivuus johdon kanssa”, Ilkka Pentikäinen Vaaka Partnersilta kertoo.
Uusi pääomistaja tiesi, mitä halusi ja lähti määrätietoisesti yrityksen johtoryhmän kanssa toteuttamaan yhdessä luotua suunnitelmaa.
”Täydensimme hallitusta yhdessä sovittujen strategisten projektialueiden parhailla osaajilla. Näin tuimme johtoryhmän toimintaa”, Pentikäinen kertoo.
”Käytännön tekemisessä otetaan mallia parhaista yrityksistä ja asetetaan tavoite hieman korkeammalle”, Hällfors sanoo. ”Se tehdään yhdessä hallituksen ja Vaakan tiimin kanssa.”
Onnellisuus otetaan vakavasti
Frameryllä halutaan vaalia onnellisuutta.
”Se, että ihminen saa keskittyä työntekoon, lisää onnellisuutta. Onnellinen ihminen on myös paljon tehokkaampi työntekijä”, Samu Hällfors toteaa.
Onnellisuus työelämässä syntyy toki monista asioista, mutta Frameryllä uskotaan vahvasti työrauhan olevan siinä kuitenkin keskiössä. Panostaminen rauhalliseen työtilaan maksaa itsensä monella tapaa takaisin.
Sen lisäksi, että Framery myy onnellisuutta puhelinkoppiensa muodossa, myös onnellisuuteen yrityksen sisällä on panostettu. Onnelliseen työyhteisöön pyritään muun muassa avoimuuden ja yhteisen päätöksenteon avulla.
”Framerylla on esimerkiksi käytössä Decision App -päätöksentekosovellus, jonka avulla mikä tahansa päätös yrityksessä voidaan tehdä avoimesti kenen tahansa aloitteesta”, Hällfors kertoo.
”Noudatamme myös niin sanottua radikaalin läpinäkyvyyden periaatetta – kaikki mikä voi olla avointa, myös on avointa. Jos joku ei voi olla avointa, kerromme tälle syyn”, hän jatkaa.
Ei liene yllätys, että yritys, joka myy onnellisuutta ottaa myös vastuullisuusasiat tosissaan. Kysyttäessä ESG-asioista, päästään Hällforsin mukaan käsiksi hänen lempiaiheeseensa.
”Social impact” on luonnollisesti ollut osa asiakkaidensa työhyvinvointia edistävän ja omien työntekijöidensä hyvinvointiin panostavan Frameryn ydintä alusta asti. Vastuullisuus näkyy yrityksen tekemisessä myös esimerkiksi kestävän kehityksen mukaisten materiaalien käytössä ja kotimaisten raaka-aineiden suosimisessa. Tavoitteena Hällforsin mukaan onkin kiilata muutaman vuoden sisällä globaalisti toimistohuonekalualan vastuullisuustyön kärkeen.
”Vastuullisuus on luonnollisesti myös Vaakan sijoittajien agendalla ja puhumme paljon siitä, miten vastuullisuus voidaan myös kääntää liiketoiminnaksi ja jopa kilpailueduksi – Framery onkin tästä loistava esimerkki”, Pentikäinen sanoo.
Suomalainen innovaatiorahoituksen menestystarina
Framery on Hällforsin tietojen mukaan ainoa ja ensimmäinen itse tuotteensa Suomessa valmistava yritys, jonka liikevaihto on kasvanut viidessä vuodessa miljoonasta sataan miljoonaan euroon. Hällfors luonnehtiikin Framerya suomalaisen innovaatiorahoituksen ja myös pääomasijoittamisen menestystarinaksi.
”Ilman Tekesiä (nykyisin Business Finland) yritys olisi aikanaan mennyt konkurssiin, ja toisaalta Vaaka on tuonut yritykseen strukturoidun työskentelytavan, liudentanut riskejä ja tätä myöten kiihdyttänyt yrityksen kasvua”, Hällfors ja Pentikäinen summaavat.
Toisaalta Frameryn perustajakaksikko oli myös oikeassa paikassa oikeaan aikaan – eli miettimässä äänekkään pomon ja avokonttorin yhdistelmään ratkaisua silloin, kun markkinarako äänieristetyille kopeille oli vielä täyttämättä. Vaikka alalla on nykyään kova kilpailu, Framery ehti rakentaa brändistään tunnetun ennen kilpailijoiden ilmestymistä ja on onnistunut pitämään kiinni markkinajohtajan asemastaan.
Postaus on osa Pääomasijoittajien ja PwC:n Kasvunrakentaja 2020 -kilpailun blogisarjaa, jossa esittelimme kilpailun finalistien kasvutarinat.