Kuten niin usein, myös tällä kertaa yritys sai alkunsa harmillisesta arjesta: Mikael Thunebergin tuolloiseen työhön Sulakkeella kuului datan hakemista asiakkaita varten. Hän kopioi dataa manuaalisesti eri lähteistä.
“Olen laiska manuaalisissa hommissa ja mietin, miten ne saisi automatisoiduksi.”
Tällaista työkalua ei markkinoilla ollut, joten Thuneberg päätti rakentaa sellaisen itse.
“Tein automatisointia varten yksinkertaisen skriptin, oikea koodaaja en ole. Google kuitenkin kiinnostui siitä ja bloggasi skriptistäni. Sen jälkeen aloin saada kyselyjä, voisinko tehdä niitä muillekin”, Thuneberg kertoo.
Hän perusti toiminimen 2010 ja muutti sen osakeyhtiöksi kolme vuotta myöhemmin. Alku oli varovainen: ennen päätoimiseksi yrittäjäksi ryhtymistä hän teki palkkatöitä osa-aikaisena. Vasta kun liikevaihto oli noin 30 000 euroa kuukaudessa, luottamus omaan bisnekseen vahvistui.
“En ollut tuota ennen missään vaiheessa ajatellut yrittäjyyttä eikä minulla ollut minkäänlaista bisnestaustaa. Olin opiskellut yliopistossa kansainvälistä politiikkaa. En myöskään tuntenut startup-piirejä, minkäänlaisia verkostoja ei ollut valmiina. Lähtökohta oli lyhyesti sanottuna huono.”
Mutta alku oli lupaava. Tuotteen kehityskin edistyi nopeasti, sillä Google oli aktiivisesti yhteydessä ja avasi mahdollisuuksia rakentaa uusia ratkaisuja tuotteidensa päälle. Asema Googlen ohjelmistogalleriassa oli hyvä ja toi mukavan asiakasvirran.
Yrityksen menestystä vauhditti alusta alkaen sen idea tuoda data asiakkaalle tämän jo käytössä oleviin työkaluihin, esimerkiksi Exceliin. Asiakkaan ei tarvitse opetella uusia ohjelmia tai asentaa ylimääräistä softaa. Hyödyn saa saman tien.
Supermetrics rakensi taustalla tarvittavan integraation, asiakkaan ei tarvinnut tietää rakentamisen hankaluudesta mitään.
Aluksi ei Googlelle ja rahoittajille
Kasvuvauhti on ollut alusta asti hurja. Supermetricsiläisiä on nykyään 135 ja 2020 liikevaihto 24 miljoonaa euroa.
Yrityksen kasvuun liittyy monta mielenkiintoista tarinaa, joista yksi on yhteistyön tiivistäminen Googlen kanssa. Kun kansainvälinen jätti otti yhteyttä ja pyysi tekemään tuotteen Google Sheets -sovelluksen päälle, Thuneberg sanoi ehdotukselle ei kiitos. Neuvottelemaan ryhdyttiin vasta toisen puhelun jälkeen.
Myöskään ulkopuolisen rahoituksen hankkiminen ei Thunebergiä aluksi kiinnostanut. Saadakseen näkyvyyttä yritykselleen hän kävi kuitenkin pitchaamassa Slushissa semifinaalissa saakka.
Yritys oli joka tapauksessa ehtinyt herättää rahoittajien mielenkiinnon, ja OpenOceanin Patrik Backmanin yhteydenotto johti lopulta tiiviiseen yhteistyöhön. Thuneberg kaipasi tuolloin rinnalleen asiantuntemusta ja verkostoja rekrytointiin.
OpenOcean sijoittaa lupaavimpiin datavetoisiin startupeihin Euroopan alueella. Backman kertoo, että hänet vakuutti Thunebergin ymmärrys markkinoiden tarpeesta.
“Olin vaikuttunut, kuinka Mikael pedanttina ja tarkkana halusi, että hänen ratkaisunsa toimii luotettavasti ja tasan tarkkaan niin kuin pitää. Hän on tehnyt loistavaa duunia ja parhaimman tuotteen juuri tähän markkinaan.”
Backmanin mielestä Supermetricsin ratkaisujen skaalautuvuudessa on edelleen valtavasti potentiaalia. Käyttäjät rakastavat helppoutta, ja Supermetricsin ansiosta sitä on saatu kuluttajapuolelta yrityksien käyttöön.
Ennen kuin rahoitussopimus solmittiin, aikaa kului useita kuukausia. Tuona aikana yritys teki jo yhden merkittävän rekrytoinnin, kun OpenOcean auttoi teknologiajohtajan etsimisessä. Jo Suomen ensimmäisessä ”yksisarvisessa” MySQL:ssä, jonka perustalle OpenOcean on rakentunut, mukana ollut käyttäjäyhteisön ja teknologian huippuosaaja saatiin houkuteltua Montrealista töihin Suomeen.
Backman on puhunut Thunebergille myös delegoimisen tärkeydestä, mikä on ollut välttämätöntä yrityksen kasvaessa.
Kuumaa bisnesteknologiaa
Tuorein rahoituskierros viime vuodelta huomattiin valtamediassa asti. Ei mikään ihme, sillä suurelle yleisölle melko tuntematon yritys keräsi 40 miljoonaa euroa. Summa koostuu rahoituksesta ja osakekaupoista, joita myös yrityksen pitkäaikaiset työntekijät pääsivät tekemään.
Sijoituskierrokselle valittiin maailman parhaita pääomasijoittajia kuten Highland Europe, joka on sijoittanut myös Woltiin ja Smartlyyn. Myös yhdysvaltalainen pääomasijoittaja IVP tuli mukaan omistajaksi, samoin kuin IVP:n ja Supermetricsin toisilleen esitellyt Supercellin perustaja Ilkka Paananen. IVP:n aiempia salkkuyhtiöitä ovat Supercellin lisäksi olleet esimerkiksi Netfilx, Slack ja Twitter.
Sijoittajien kiinnostus oli hurja. Mukaan ilmoittautui 50 sijoittajaa – mikä todisti, että nyt ollaan kuuman bisnesteknologian äärellä. Koronapandemian ryöpsähdettyä osa tulokkaista tosin vetäytyi, kun kasvokkaiset tapaamiset eivät onnistuneet. Osa sijoittajista ehdittiin tavata ennen pandemiaa.
Pandemia tuntui myös Supermetricsin asiakkaissa, sillä matkailuala on ollut viime vuoden keväästä asti vaikeuksissa. Matkailualaa on paikannut verkkokaupan kasvu.
Suurimmat sijoittajat eivät pandemian vaikutuksia hätkähtäneet. Sijoituskierroksella Supermetricsin arvoksi määriteltiin 250 miljoonaa euroa – jonka nämä maailman luokan sijoittajat epäilemättä odottavat vielä kymmenkertaistuvan lähivuosina.
Millaisia kokemuksia rahoittajista on tähän mennessä saatu?
Thuneberg sanoo, että OpenOceanilla ensimmäisenä rahoittajana on ollut iso rooli erityisesti verkostojen luomisessa ja rekrytoinneissa.
“Myös viime vuoden kierros oli hyvä. Uudet rahoittajat valikoituivat pitkälti sen vuoksi, että ne pystyvät auttamaan kansainvälisillä markkinoilla ja myös niillä on hyvät verkostot.”
Raha ei suinkaan ole ainut juttu. Thuneberg odottaa saavansa kokeneilta sijoittajilta myös strategisia neuvoja ja edelleen tukea rekrytoinneissa.
Mihin rahoituskierroksen jättipotti sitten käytetään?
Thuneberg pohtii, että ainakin markkinointia ja myyntiä kasvatetaan. Pohdinnassa ovat myös uusien konttoreiden avaaminen. Helsingin lisäksi Supermetricsillä on nykyisellään konttori Liettuassa ja Atlantassa.
Dataa hyödynnettävä nykyistä enemmän
Supermetricsin kasvu ja voitollisuus hakevat vertaistaan. Kasvu 2019–2020 oli peräti 77 prosenttia ja voittomarginaali 37,7 prosenttia. Thuneberg sanoo, että hyödyntämättömiä mahdollisuuksia on vielä lukuisia.
– Trendi, jossa kaikki siirtyy nettiin, kasvaa. Samoin käy myös tarpeelle yhdistää hajallaan oleva data.
Kehittämisen ideoita kootaan ja testataan kaiken aikaa. Yrityksellä on noin 16 000 asiakasta, joiden kuukausimaksut ovat vaatimattomat ja laskutus asiakasta kohti vuodessa vajaat 2 000 euroa. Yrityksen ratkaisut ovat perustuneet itsepalvelumalliin, jota on sittemmin kehitetty laajemmiksi palveluiksi.
Potentiaalia asiakkaiden vuosilaskutuksessa on, sillä tärkeimmillä kilpailijoilla luku on yli 10 000 euroa vuodessa.
Supermetricsin myyntitiimi on alkanut käydä asiakaskuntaa läpi ja poimii niistä muun muassa sellaisia, jotka selkeästi näyttäisivät hyötyvän peruspakettia laajemmasta palvelusta. Poiminnat ovat olleet menestyksekkäitä.
Myös OpenOcean on ollut mukana analysoimassa ja lanseeraamassa uutta asiakaslaskutuksen mallia.
Tuoteuudistuksilla puolestaan pyritään esimerkiksi auttamaan yrityksen asiakkaita saamaan datasta enemmän irti sekä hyödyntämään verkkokauppojen dataa. Bisnestä on tarkoitus laajentaa myös datavarastoilla.
Thuneberg korostaa yrityksen hienoa asemaa kaiken keskellä: markkinointi keskittyy yhä enemmän nettiin ja kuluttaminen verkkokauppaan. Samalla myös datan määrä kasvaa valtavasti, ja Supermetricsillä on tuote, joka yhdistää nämä kaikki.
“Datasta on mahdollista saada irti paljon nykyistä enemmän. Se auttaa tekemään oikeita toimenpiteitä, vaikka kaupallisia kampanjoita.”
Hyvä yrityskulttuuri ja tekemisen meininki
Backman kertoo yrityksen kehitystä läheltä seuranneena, että Thuneberg on kasvanut toimitusjohtajana yrityksen mukana.
Backmanin mielestä Thunebergissä yhdistyvät analytiikan ja teknologian osaaminen sekä intohimo. Toimitusjohtaja välittää ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan, mikä on iso apu huippuosaajien rekrytoinneissa.
“Mikael katsoo asioita strategisesti. Hän pystyy bisneksen laajentamisen rinnalla pitämään yllä hyvää yrityskulttuuria ja positiivista tekemisen meininkiä“, Backman sanoo.
Thuneberg itse naurahtaa, että delegointikyvyssä on edelleen kehittämistä.
“Manageroin yhä liikaa. On vaikeaa päästää irti mallista, jonka aikoinaan tein yksin. Vaikka olen palkannut luotettavat ihmiset, tykkään edelleen katsoa, että asiat menevät oikein.”
Supermetricsin monikulttuurisesta henkilöstöstä 40 prosenttia on suomalaisia. Toimitusjohtaja on hyvillään siitä, että porukka pitää yhdessä hauskaa ja tapaa toisiaan myös vapaa-ajalla. Tämä on erityisen tärkeää muualta Suomeen muuttaneille.
Postaus on osa Pääomasijoittajat ry:n ja PwC:n Kasvunrakentaja 2021 -kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat.