Gigglebug Entertainment: Ilon ja luovuuden voimin kansainväliseksi menestystarinaksi
Gigglebug Entertainment on suomalainen animaatiostudio, jonka Anttu Harlin ja Joonas Utti perustivat vuonna 2013. Kannustimena perustamiselle toimi parivaljakon yhteinen intohimo luoda viihdettä, joka tuo iloa ja naurua ihmisten elämään.
”Halusimme luoda jotakin, joka levittää iloa ja tekee maailmasta paremman paikan saamalla lapset ja perheet nauramaan”, kertoo Anttu Harlin, Gigglebugin toimitusjohtaja ja toinen perustajista. Tämä ajatus toimii edelleen yrityksen missiona ja ohjaa kaikkea sen toimintaa.
Yrityksen nimi juontaa juurensa yhtiön ensimmäisen hahmon ja ohjelman nimestä Kikattava Kakkiainen, englanniksi Gigglebug. Kikattavalla Kakkiaisella on niin raikuva ja tarttuva nauru, että se levittää hyvää mieltä kaikkiin ympärillään. Ohjelma esitettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2015 ja sen jälkeen jaksoja on katsottu miljoonia kertoja.
Ilon ja naurun levittäjät
Gigglebugin toimintaan kuuluu hahmojen ja tarinoiden kehittäminen sekä tuotanto niin omaan kuin muidenkin yhtiöiden käyttöön. Esimerkiksi Kikattavan Kakkiaisen ja Yellow Yetin kaltaiset omat tuotannot ovat tuoneet yritykselle kansainvälistä tunnustusta. Lisäksi Gigglebug on työskennellyt monissa kansainvälisissä projekteissa, kuten 101 Dalmatian Street ja Merry Little Batman, suurten kansainvälisten asiakkaiden, kuten Disneyn ja Warner Brothersin kanssa. Näiden lisäksi Gigglebugin tuotantojen levittäjiin kuuluvat esimerkiksi Netflix, Nickelodeon ja Amazon.
Omiin alkuperäisiin hahmoihin ja tarinoihin panostaminen tarkoittaa merkittäviä investointeja niiden kehittämiseen, esituotantoon ja pilotointiin. Kun pilotit ovat valmiita ja jakelusopimukset varmistettu, yritys tähtää pitkän aikavälin menestykseen televisioon myynnissä, lisensoinnissa ja oheistuotteissa. Gigglebug haluaa luoda ja rakentaa brändejä, jotka eivät tavoita yleisöään vain hetkellisesti, vaan rakentavat pitkäaikaisen kiintymyssuhteen.
Pääomasijoittaja vauhdittamaan kasvua
Vuosi 2016 oli Gigglebugille merkittävä käännekohta, kun pääomasijoittaja IPR.VC tuli mukaan tukemaan yrityksen kasvua. Ennen tätä yritys oli vielä suhteellisen pieni toimija animaatiokentällä, mutta sen visiot ja tavoitteet olivat suuria. Sen vuoksi Gigglebugille oli selvää, että kansainväliseen kasvuun ja suurempien markkinoiden tavoittamiseen tarvittaisiin ulkopuolista apua ja tukea.
IPR.VC on suomalainen pääomasijoitusrahasto, joka on erikoistunut investoimaan luoviin sisältöihin ja immateriaalioikeuksiin. Se etsi lupaavia yrityksiä, joilla oli potentiaalia luoda pitkäikäisiä ja kestävän arvon omaavia brändejä. Gigglebug vastasi täydellisesti näihin kriteereihin.
”Näimme Gigglebugissa potentiaalin studioon, jonka toiminta ei perustu vain erillisiin projekteihin, vaan studion, joka luo pysyvää perintöä omien brändiensä kautta”, muistelee IPR.VC:n osakas ja yksi perustajista Tanu-Matti Tuominen.
Pääomasijoittajan mukaantulo mahdollisti yrityksen nopean laajentumisen ja kehittymisen kansainvälisesti. Gigglebugin kasvu IPR.VC:n ollessa mukana on ollut huikeaa: yritys on kasvanut alle kymmenen hengen tiimistä lähes 200 hengen organisaatioksi, ja sen liikevaihto on kasvanut yli 40-kertaisesti.
Luovuus kasvun ytimessä
Pääomasijoittajan rooli ei ole rajoittunut pelkkään taloudelliseen tukeen. IPR.VC on tarjonnut arvokasta strategista näkemystä, mikä on auttanut Gigglebugia suuntaamaan resurssejaan oikein ja keskittymään vahvuuksiinsa.
”Kun aloitimme yhteistyön IPR.VC:n kanssa, emme osanneet arvata miten paljon he tulisivat panostamaan luovuuden tukemiseen”, kertoo Harlin. ”Luulimme, että sijoittajat keskittyvät pääasiassa numeroihin ja raportointiin. Nopeasti kävi kuitenkin ilmi, että sijoittajat painottivat, että meidän tulisi viettää mahdollisimman paljon aikaa luovan työskentelyn parissa. He näkivät arvon ideoissamme, mikä oli meille positiivinen yllätys.”
Juuri tästä syystä Harlin ja Utti ovat kokeneet yhteistyön IPR.VC:n kanssa erityisen hedelmälliseksi. Luovuuden korostaminen on auttanut Gigglebugia erottumaan kilpailijoistaan ja saavuttamaan aseman, jossa yritys voi ylpeästi esitellä suomalaista osaamista globaalilla tasolla.
”Suomalaisena yrityksenä ei tule luonnostaan sanoa, että olemme hyviä juuri luovuuden vuoksi, mutta IPR.VC kannusti meitä olemaan juuri sitä. He ymmärsivät, että luovuus on avaintekijä kasvuumme ja arvoihimme”, kommentoi Harlin.
Menestystä globaaleista kriiseistä huolimatta
Viime vuosien globaalit kriisit, kuten koronapandemia, sota Euroopassa ja globaali taloudellinen epävarmuus ovat koetelleet monia yrityksiä. Vaikeista ajoista huolimatta Gigglebug on onnistunut pärjäämään poikkeuksellisen hyvin ja jatkanut vakaata kasvuaan. Menestys vaikeidenkin aikojen läpi on monipuolisen liiketoimintamallin ansiota. Yrityksellä on kyky kehittää ja tuottaa omia brändejä ja tarinoita, mutta se tarjoaa myös palveluja muille tuotantoyhtiöille. Kahden liiketoiminta-alueen yhdistelmä on toiminut Gigglebugin vahvuutena erityisesti kriisien aikana, kun monet muut yritykset joutuivat kamppailemaan selviytymisensä puolesta.
”Olemme menestyneet hyvin, koska emme ole riippuvaisia vain yhdestä tuotteesta tai palvelusta”, Harlin toteaa.
Kun Hollywoodin viihdealan yritysten markkina supistui kriisien vuosien aikana, ja monet suuret yritykset joutuivat varovaisemmiksi investointiensa kanssa, Gigglebugin asema vahvistui. Yritys huomasi, että kriisi Hollywoodissa toi uusia mahdollisuuksia Eurooppaan ja erityisesti pienemmille tuotantoyhtiöille.
”Tuotantomme kestävät tyypillisesti noin kaksi vuotta ja olemme olleet onnekkaita, että meillä on ollut jatkuvasti töitä myös epävarmuuden keskellä”, Harlin kertoo. Nyt, kun markkinat ovat alkaneet elpyä, Gigglebug on vahvemmassa asemassa kuin koskaan, valmiina tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin ja jatkamaan kasvuaan.
Suomalaisen luovuuden kansainvälinen läpimurto
Gigglebugin tulevaisuus näyttää valoisalta ja kunnianhimoiselta. Yritys on jo vakiinnuttanut asemansa Yhdysvaltain markkinoilla, ja sen suhteet suuriin viihdealan toimijoihin ovat tiiviit. Vain harvat suomalaiset viihdeyritykset ovat saavuttaneet vastaavaa tunnustusta. Aseman saavuttaminen ei kuitenkaan tapahtunut yhdessä yössä; Gigglebugilta kesti noin 6–7 vuotta murtautua Yhdysvaltain markkinoille ja saavuttaa asiakkaiden luottamus. Nyt Yhdysvallat on yksi tärkeimmistä kasvun alueista, johon Gigglebug aikoo panostaa myös tulevaisuudessa.
Gigglebugin tulevaisuuden suunnitelmat keskittyvät kahden suuren tavoitteen ja unelman ympärille. Ensimmäinen on luoda omia brändejä ja hahmoja, jotka kestävät aikaa ja saavuttavat samanlaisen maailmanlaajuisen suosion, kuin ikoniset lastensarjat kuten Hello Kitty ja Ryhmä Hau. Toinen suuri unelma on rakentaa studio, joka jättää pysyvän perinnön, kuten Pixar ja Studio Ghibli. Gigglebug haluaa olla tunnettu studiona, joka tuottaa positiivista ja iloista sisältöä, joka tuo lapsille ja perheille hyvää mieltä ympäri maailman. Tavoitteidensa saavuttamiseksi Gigglebug aikoo panostaa entistä enemmän brändien rakentamiseen ja markkinointiin uusia ohjelmia lanseeratessa.
Gigglebugin kasvutarina toimii esimerkkinä siitä, miten suomalainen luova osaaminen voi saavuttaa kansainvälistä menestystä. Yrityksen kehitys pienestä tiimistä isoksi organisaatioksi, joka houkuttelee osaajia ympäri maailmaa, on saavutus, josta voi olla ylpeä. Gigglebugin työntekijät edustavat jopa 20 eri kansalaisuutta, mikä rikastuttaa Suomen viihdealan kenttää ja tuo maahan uusia ammattilaisia. Monikulttuurinen työyhteisö vahvistaa Suomen asemaa kansainvälisesti merkittävänä luovan alan toimijana.
Yhtiön tarina lähettää myös tärkeän viestin: iloa ja naurua levittämällä voidaan saavuttaa menestystä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Lisäksi Gigglebug on todistanut, että luovuuden tukemisella voi olla merkittävä taloudellinen vaikutus, sillä yritys on houkutellut kansainvälistä rahoitusta ja tuonut ulkomaisia osaajia joukkoonsa. Luovuus, ilo ja taiteellinen osaaminen voivat siis toimia kestävän ja kansainvälisesti merkittävän kasvun perustana.
***
Artikkeli on osa Pääomasijoittajat ry:n ja PwC:n Kasvunrakentaja 2024-kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat. Kilpailun sivut löydät täältä! Vuoden Kasvunrakentaja palkitaan Pääomasijoittajat ry:n vuoden päätapahtumassa Finnish PE-VC Summitissa 3.10.