Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Business Finland Venture Capital Oy -nimisestä valtion kokonaan omistamasta osakeyhtiöstä annetun lain muuttamisesta

Pääomasijoittajat ry kiittää mahdollisuudesta lausua Business Finland Venture Capital Oy:tä (BFVC) koskevasta lakiehdotuksesta ja lausuu asiassa seuraavaa.

1. Markkinaehtoisuus pääsääntönä – Valtiontuen hyödyntämismahdollisuus vain poikkeustilanteissa

Lakimuutoksen tarkoituksena on antaa BFVC:lle uusi tehtävä elinkeino- tai teollisuuspoliittisiin valtiontukea sisältäviin pääomasijoituksiin liittyen.

Yhtiön toiminnan painopisteenä olisi lakimuutoksen jälkeenkin alkuvaiheen venture -rahoituksen edistäminen, mutta lainmuutoksella mahdollistettaisiin poikkeuksellisesti myös yhtiön elinkeino- tai teollisuuspoliittiset sijoitukset.

Esityksellä todetaan, että hankkeet olisivat lähtökohtaisesti hyvin poikkeuksellisia eikä niitä olisi edes vuosittain.

Pääomasijoittajat ry kannattaa esitystä, mutta pitää tärkeänä, että valtiontukea sisältäviä sijoituspäätöksiä tehdään vain poikkeustilanteissa, joissa yksityistä ja markkinaehtoista rahoitusta ei ole saatavilla. Yksityisen rahoituksen saatavuus tulisi aina tapauskohtaisesti varmistaa ennen valtiontukea sisältävän sijoituspäätöksen tekemistä.

Keskeistä on, että BFVC:n toiminnassa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että markkinoilla säilyy tasavertainen kilpailuasetelma eivätkä mahdolliset käyttöön otettavat epäsymmetriset rahoitusehdot tai muut valtiontuet vääristä markkinoita tai saata tukea saavien yritysten kilpailijoita epäedulliseen kilpailuasetelmaan.

Lisäksi Pääomasijoittajat ry pitää tärkeänä, että BFVC:n pääasiallinen toiminta on jatkossakin venture capital -sijoitusten tekeminen suomalaisiin pääomasijoitusrahastoihin, eikä uusi tehtävä saa heikentää BFVC:n kykyä toteuttaa pääasiallista toimintaansa. Valtiontukea sisältävien hankkeiden pääomitus tulee tehdä kokonaisuudessaan BFVC:n budjetin ulkopuolelta, jotta BFVC:n mahdollisuudet toteuttaa sen ensisijaista tehtävää alkuvaiheen venture capital -rahastosijoittajana eivät heikkene.

2. Tuen käyttötarkoitukset määritettävä selkeästi ja niitä on seurattava

Lakiehdotuksen 2 §:n perusteluissa todetaan, että suoria pääomasijoituksia tehtäisiin poikkeuksellisissa tilanteissa, eikä niiden käyttötilanteita voida määrittää tarkemmin etukäteen.

Pääomasijoittajat ry ymmärtää, että kyseessä on hyvin poikkeukselliseksi tarkoitettu rahoitusinstrumentti, jonka kaikkia ei voida käyttötilanteita etukäteen määrittää.

Pääomasijoittajat ry pitää kuitenkin keskeisenä, että valtiontukea sisältäville sijoituksille määritetään selkeät ja todennettavat kriteerit, joiden toteutumista seurataan myös jälkikäteen.

Pidämme tärkeänä, että BFVC:lle annettujen tehtävien ja tavoitteiden toteutumista arvioidaan kokonaisuutena säännöllisesti kuullen myös ulkopuolisia sidosryhmiä. Kaikkien sijoituspäätösten ja niiden perusteluiden tulee olla julkisia.

Erityisen keskeistä on arvioida kaikkia sijoituspäätöksiä ja niihin sisältyneitä valtiontukielementtejä markkinaehtoisen rahoituksen saatavuuden näkökulmasta myös sijoituspäätösten jälkeen.

3. Päällekkäisiä organisaatioita on vältettävä

Lakiehdotuksen 2 §:n perusteltujen mukaan BFVC:lle ei ehdoteta usean asiantuntijan lisäresursseja uuden tehtävän täyttämiseksi ja sijoituksia voidaan tehdä yhteistyössä esim. Tesin kanssa.

Pääomasijoittajat ry yhtyy hallituksen esitysluonnoksella esitettyyn näkemykseen, jonka mukaan resursseja ei tule etupainotteisesti lisätä, vaan valtion pääomasijoitusyhtiöiden resursseja ja asiantuntemusta tulisi käyttää tehokkaasti ja joustavasti.

Huomioiden, että valtiolla on jo olemassa sijoitusyhtiö, jolle on kertynyt pitkäaikaista kokemusta elinkeino- tai teollisuuspoliittisten pääomasijoitusten valmistelusta, toteuttamisesta ja hallinnoinnista, ei uutta organisaatiota ole tarpeen luoda.

Valtion yhtiöiden tulisi toimia yhteistyössä hyödyntäen jo kertynyttä osaamista ja olemassa olevia organisaatioita ja työnjako niiden välillä tulisi määritellä selkeästi.

4. Lopuksi

Pääomasijoittajat ry pitää lakiehdotusta kannatettavana yllä mainituin reunaehdoin.

Suvi Collin
Head of Legal & ESG
suvi.collin@paaomasijoittajat.fi

Suomen Teollisuussijoitus -konsernin muodostaminen