Lausunto taksonomian delegoituja asetuksia koskevasta E-kirjeluonnoksesta

Pääomasijoittajat ry kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja toteaa, että Suomen kanta on kannatettava.

Pääomasijoittajat ry huomauttaa kuitenkin, että taksonomia-asetuksella ja sen nojalla annetuilla delegoiduilla asetuksilla on huomattava vaikutus myös sellaisiin yhtiöihin, jotka eivät suoraan kuulu sen soveltamisalaan.

Vaikutusarvioinnissa todetaan, että esimerkiksi pk-yrityksiä ei velvoiteta noudattamaan taksonomian kriteerejä, vaan ne voivat itse päättää noudattavansa niitä. Kuten vaikutustenarvioinnissa myös todetaan, jotta finanssimarkkinatoimijat ja osa suurista PIE-yhteisöistä voivat täyttää tiedonantovelvoitteensa, ne joutuvat pyytämään tietoja muilta yrityksiltä, jolloin raportointi voi valua epäsuorasti myös muille yrityksille. Tämä pitää paikkansa, ja monet alkuvaiheen yritykset ja PK-yritykset joutuvat toimittamaan raportointia sijoittajille tai yhtiöille, joille ne myyvät palveluita.

Myös E-kirjelmässä olisi hyvä noteerata, että esityksellä on arvioitua laaja-alaisemmat vaikutukset pk-yrityksiin erityisesti sellaisiin startup- ja kasvuyrityksiin, joiden kasvua tuetaan pääomasijoituksin. Lisäksi valmistelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota sääntelyn oikeasuhtaisuuteen, tarkkarajaisuuteen ja selkeyteen.

Pääomasijoittajat ry pitää positiivisena, että komissio on julkaissut käytännön ohjeistusta ja soveltamisohjeita taksonomia-asetuksen soveltamisesta. Vastaavaa ohjeistusta olisi syytä julkaista myös delegoitujen asetusten osalta, koska ne käytännössä määrittävät toimijoiden velvollisuudet.

Yhdistys ei ota kantaa eri alojen teknisiin arviointikriteereihin, mutta toteaa, että taksonomian soveltamisalan olisi syytä olla mahdollisimman kattava, jotta sen käytettävyys finanssialalla lisääntyisi. Tällä hetkellä monet toimialat, joilla on mahdollisuus positiivisiin ilmastovaikutuksiin jäävät taksonomian ulkopuolelle.

Lopuksi

Sääntelyn moniportaisuuteen ja valmisteluun viivästymiseen liittyvistä haasteista huolimatta pääomasijoittajat pyrkivät ottamaan sääntelyn tuomat muutokset mahdollisimman hyvin huomioon asetetuissa aikatauluissa.

Pääomasijoittajat ry näkee, että suomalaisilla yrityksillä on hyvä mahdollisuus olla kestävän kehityksen suunnannäyttäjä Euroopan tasolla. Toimivan sääntelykokonaisuuden luominen ja kehittäminen edellyttää jatkuvaa ja pitkäkestoista yhteistyötä sääntelijöiden, valvojien ja sääntelyn soveltamisalaan kuuluvien yritysten välillä.

Suvi Collin
Head of Legal & ESG
suvi.collin@paaomasijoittajat.fi

Suomen Teollisuussijoitus -konsernin muodostaminen