Puolustus- ja turvallisuusalan startup-rahoitushakemuksissa merkittävää kasvua

Muuttunut maailmanpoliittinen tilanne näkyy nyt Suomen enkelisijoittajayhdistyksen (FiBAN ry) hankevirrassa huimana puolustussektorin startup-hakemusten kasvuna. Riihimäellä MaanpuolustusAreenan yhteydessä järjestettävään Pitch Finland DefSec -startup-kilpailuun saatiin ennätysmäärä hakemuksia.

Vaikka FiBANilta rahoitusta hakevat vuosittain sadat startup-yritykset, tyypillisesti puolustusalan startup-hakemuksia on saapunut alle viisi vuodessa. Kesäkuussa Riihimäen MaanpuolustusAreenassa järjestettävään Pitch Finland DefSec -kilpailuun haki jopa 80 puolustusalan startup-yritystä. Näistä seitsemän on valittu esittelemään yrityksensä Suomen johtavien sijoittajien ja puolustusasiantuntijoista koostuvan raadin eteen Riihimäelle.

Uudet rahoitusväylät herättivät yrittäjät

Suomen Nato-jäsenyyden myötä startup-yrityksille on avautunut uusia rahoitusmahdollisuuksia.

Naton Diana-ohjelma sekä Euroopan puolustusrahasto ovat näkyneet uutisissa vahvasti. Tämä on herättänyt monet yrittäjät pohtimaan, onko heidän innovaationsa soveltuva esimerkiksi kaksoiskäyttöteknologiaksi. Nyt puolustusalan startupeille on tarjottu selkeä väylä rahoituksen hakemiseen myös yksityisten rahoittajien toimesta. Se näkyy hakijamäärissä”, Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBAN ry:n toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen perustelee.

Tuomaristossa sijoitusmaailman ja puolustussektorin huippunimet

Pitchaus-tilaisuuden tuomareina toimivat Nato Innovation Fundin vetäjä ja sijoittaja Thorsten Claus, Lifeline Venturesin Timo Ahopelto, sotatalouspäällikkö kenraalimajuri Mikko Heiskanen, Bocapin perustajaosakas Julianna Borsos, Evli Growth Partnersin ja FiBANin perustaja Riku Asikainen, Riihimäen kaupungin teknologia- ja innovaatiojohtaja Teemu Seppälä sekä FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen.

Puolustus- ja turvallisuusala ovat ajankohtaisempia kuin koskaan kansallisen kokonaisturvallisuuden näkökulmasta, mutta myös startup-kentän kasvun näkökulmasta. Tuomaristossa konkretisoituu, kuinka sektori ei enää kosketa vain puolustusalan toimijoita, vaan koko Suomen taloutta. Sijoittajien katseet ovat nyt puolustus-, turvallisuus- ja kaksoiskäyttösektorin kasvumahdollisuuksissa. Näistä toimialoista voi löytyä Suomen seuraava merkittävä työllistäjä”, Laisi-Puheloinen lisää.

Puolustussektorin kasvu tarjoaa innovatiivisille yrityksille uusia mahdollisuuksia. Alan teknologian kehittyminen ei ainoastaan tarjoa turvallisuusratkaisuja, vaan edistää laajemmin teknologista innovaatiota. Sijoittajia houkuttelee erityisesti teknologia, jolla on sekä sotilas- että siviilikäyttöä. Yksityinen rahoitus nopeuttaa tuotteiden tuotantoon saattamista ja käyttöönottoa, ja pääomasijoittajat tuovat lisäksi asiantuntemusta, verkostoja ja strategista ohjausta, mikä on omiaan vauhdittamaan puolustusalan startupien kasvua ja kehitystä entisestään”, Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtaja Anne Horttanainen kommentoi.

Tilaisuutta järjestävät FiBAN (Finnish Business Angels Network ry), Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​), Business Finland, Riihimäen kaupunki, Define Finland, Digital Defense Ecosystem, FVCA – Pääomasijoittajat ry ja Kyberala ry. Tapahtuma on osa EU-rahoitteista Connect2Scale-hanketta sekä Riihimäen kaupungin vetämää Define-hanketta.

MaanpuolustusAreena ja Pitch Finland DefSec järjestetään Riihimäellä järjestettävien Kansainvälisten Erämessujen yhteydessä.

Lisätietoja:
Tiina Laisi-Puheloinen
Toimitusjohtaja, Finnish Business Angels Network (FiBAN)
email: tiina.laisi-puheloinen@fiban.org
Lue myös: “Puolustus- ja turvallisuusalan startupit tarvitsevat kasvulle rahoituskanavat”

Toimitusjohtaja, Pääomasijoittajat ry
email: anne.horttanainen@paaomasijoittajat.fi

Pääomasijoittajat nimesivät kohdeyrityksistään 47 potentiaalista pörssilistautujaa

Listautumismarkkinalla on nähty poikkeuksellisen pitkä hiljainen kausi, mutta pääomasijoittajien kohdeyritysten joukosta löytyy runsaasti yrityksiä, joilla on sijoittajiensa mukaan potentiaalia listautua…