Henkilöstöpalveluyritys Bolt yhdistää työn ja tekijät uudella tavalla – ja on samalla takonut huimia kasvulukuja

Kasvutarinat

Työvoiman vuokraukseen erikoistunut Bolt.Works Oy lähti rohkeasti uudistamaan henkilöstövuokrauksen alaa, missä kilpailijoita on paljon, ja orgaanisella kasvulla lähes kymmenkertaisti liikevaihtonsa vain kolmessa ja puolessa vuodessa. Matkan varrelle osui myös korona, jonka edessä Bolt osoitti jälleen kykynsä tehdä strategisesti oikeita liikkeitä ja selviytyi pandemian kourista voittajana. Kasvutykin kyltymätöntä kunnianhimoa on ruokkinut vastikään yrityksen omistuksesta irtautunut pääomasijoittaja Bocap.

Henkilöstöpalveluyritys Bolt yhdistää työt ja tekijät uudella tavalla – kirjaimellisesti, sillä koko yritys lähti liikkeelle siitä, kun vuonna 2016 perustajista Timo Hakkaraisella oli idea, miten henkilöstöalaa voisi tehostaa. Hakkarainen pyysi mukaan CTO:ksi Ville Hervan, joka pystyi toteuttamaan ideat palveluksi. Kolmikon täydensi Tommi Hämäläinen, jolla oli jo vahva osaaminen rakentamisen henkilöstövuokrauksesta.

Perustajat hahmottivat pölyttyneeltä alalta kaksi ydinongelmaa: Alalla toimittiin yhä paljon puhelin- ja paperityön ympärillä, mikä oli varsin tehotonta, eikä lainkaan tätä päivää. Toiseksi henkilöstövuokrauksella ei ollut kovin hyvä maine, työntekijät ja asiakkaat eivät luottaneet vuokrayrityksiin, eivätkä sen puolin toisiinsakaan.

Alalla oli paljon tekijöitä, jotka kaikki sähläsivät samanlailla. Me halusimme tehdä asiat eri tavalla”, kertoo perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Herva.

Hervalla itsellään ei ollut lainkaan kokemusta alasta etukäteen, hänen taustansa on tietotekniikan ja ohjelmoinnin parista. Hakkaraisella oli vahva tausta henkilöstöalalta mm. suorahaun ja rekrytointien parista ja alkuvaiheen tavoitteista merkittävä oli halu uudistaa alalle tyypilliset cv:n päivittämiset doc. – pdf-formaateista reaaliaikaiseksi palveluksi johon osaaminen ja palautteet kertyvät.

Boltin toiminta ja alan uudistaminen perustettiin lopulta kolmelle pilarille, jotka olivat digitalisointi, brändi sekä luottamus. Vielä vuonna 2016 perustajat onnistuivat keräämään ideoidensa kehittämiseksi pienen enkelikierroksen, jonka avulla perustettiin teknologiatiimi. Seuraavana vuonna Etera, joka myöhemmin yhdistyi Ilmarisen kanssa, lähti sijoittajaksi tukemaan teknologian kehitystä entisestään. Tiimi ohjelmoi järjestelmän, joka yksinkertaisti ja automatisoi henkilöstövuokrauksen eri vaiheita ja prosesseja.

2017 kellään ei ollut vielä työntekijän sovellusta, jonka kautta työntekijä voi hoitaa kaiken työsuhteeseen liittyvän 24/7, kuten saada työsopimuksen, kirjata työtunnit ja ilmoittaa sairaspoissaoloista. Vastaavanlainen sovellus kehitettiin myös asiakaspuolelle. Lisäksi taklasimme palkanlaskennan ja laskutuksen monimutkaisuuden ja virheet ohjelmoimalla prosessit täysin automaattiseksi ja reaaliaikaiseksi. Meillä kaikki mittarit täydentyvät heti kun työntekijä kirjaa tunnit, eikä virheitä tule”, Herva kuvailee.

Uudesta teknologiasta ei kuitenkaan ole iloa, jos ihmiset eivät tiedä sen olemassaolosta. Niinpä Bolt brändinä julkistettiin samaan aikaan ja mainontaan panostettiin alusta alkaen paljon. Kolmas pilari, eli luottamus puolestaan perustettiin läpinäkyvään palautteeseen. Asiakas pääse arvioimaan jokaisen työsuorituksen ja vastavuoroisesti työntekijä pääsee antamaan palautetta asiakkaalle. Arviointien keskiarvot ovat avoimesti näkyvillä henkilökohtaisissa profiileissa, ja jokaisesta 5 tähden palautteesta Bolt myöntää työntekijälle rahallisen bonuksen kannustimena.

Teknologialta ja brändiltä putoaa pohja, jos työntekijöiden kohtelu, laatu ja muut inhimilliset tekijät eivät ole kunnossa”, Herva sanoo.

Bocapista aktiivinen omistaja

Bolt-brändin julkistamisen jälkeen alkoivat uudet ovet aukenemaan yritykselle.

Suurista rakennusyrityksistä useat tekivät puitesopimuksen kanssamme tuotuamme toimivan palvelun näytille. Pystyimme kasvattamaan rakentamisen asiakkuuksiamme vahvasti ja vuonna 2018 ajattelimme, että on typeryyttä rajautua vain Uudellemaalle ja yhteen toimialaan. Halusimme laajentua”, Herva muistelee.

Bolt oli saanut sijoittajia mukaan aiemmin, mutta niiden rooli oli passiivisempi ja painottui rahalliseen tukeen. Laajentumistavoitteita lähti elokuussa 2018 lopulta aktiivisesti tukemaan pääomasijoitusyhtiö Bocap.

Olimme Bocapilla seuranneet Boltin perustamista ja kärkyimme tilaisuuttamme jo vuonna 2017. Silloin Bolt kuitenkin halusi vain miljoonan, ja meillä on kahden miljoonan alaraja sijoituksissa. 2018 saimme sitten vihdoin tilaisuutemme”, kertoo Bocapin perustajaosakas Julianna Borsos.

Yhdessä Bocapin tiimin kanssa Boltilla tehtiin päätös laajentua orgaanisesti yritysostojen sijaan. Borsosin mukaan laajentuminen toteutettiin jopa aggressiivisesti palkkaamalla alan henkilöitä tekemään myyntiä ympäri Suomea loppuvuodesta 2018. Vuoden 2019 alussa Boltilla oli jo yli 10 toimistoa ympäri Suomea, ja henkilöstövuokrauksessa yritys oli murtanut jään niin teollisuuden kuin logistiikan toimialoilla.

Monet sijoittajat sanoivat meille alussa, että Bolt on liian pieni, ja että meidän täytyisi vähintään yhdistyä toisen yrityksen kanssa. Me kuitenkin valitsimme toisen tien ja avasimme toimistoja tyhjästä sijoittamalla kolmen henkilön tiimejä uusiin paikkoihin”, Herva sanoo.

Uuden teknologian, aktiivisen markkinoinnin ja kovan työn avulla Bolt valtasi nopeasti koko Suomen.

Meitäkin joskus hirvitti se määrä, mitä markkinointiin panostettiin, ja Timo joutui markkinoinnin tavoitteista vastaavana vähän taistelemaan tästä hallituksessa, mutta onneksi panostettiin. Elokuussa 2018 Boltin liikevaihto oli noin 9 miljoonaa ja viime vuoden (2021) lopussa uskomattomasti jo vajaa 80 miljoonaa. Kertoo aika paljon tahdista ja tiimin selkärangasta, kun kolmessa ja puolessa vuodessa pystyttiin tuohon”, Borsos ylistää.

Bolt käänsi vaikeudet voitoksi

Koronan vuoksi 2020 oli henkilöstövuokrausalalle todella vaikea vuosi. Myös Bolt joutui tekemään pandemian alkaessa vaikeita leikkauksia ja käymään läpi yt-neuvotteluja. Yrityksessä kuitenkin tartuttiin uudestaan kiinni kasvuun niin nopeasti kuin mahdollista ja paljon muita aiemmin. Kun kilpailijat pitivät toimistoja kiinni, Bolt haali itselleen työntekijöitä, asiakkaita ja markkinaosuutta. Kun alan markkinat kasvoivat takaisin, Bolt kasvoi vauhdilla.

Se oli toinen kerta, kun strategiamme onnistui, mutta kyllä siinä sai hatustaan pidellä. Luotimme silloin, että markkina korjautuu itsestään. Tietysti meitä pelotti tilanteen mahdollinen pitkittyminen, mutta kilpailijat vetäytyivät mielestäni vähän liikaa kuoriinsa. Me pääsimme tekemään asiakassopimuksia pinnan alla, kun ala oli kuollut”, Herva kuvailee haastavaa vuotta.

Olimme onneksi tehneet päätöksen laajentua logistiikan alalle ja sehän työllisti koronankin aikana. Ketteryys on ollut Boltin vahvuuksia aina ja henkilöstöä tarjottu sinne missä sitä tarvitaan”, kommentoi Borsos.

2020 käynnistyi myös yhteistyö Alma Median kanssa. Boltin oli silloin jo tarkoitus lähteä laajentumaan ulkomaille, mutta koronan vuoksi ko. tavoite viivästettiin ja päätettiin keskittyä kotimaan kasvuun.

Kun koronasta palauduttiin, Bolt aloitti headhunting-toiminnan EXE-brändillä ja rekrytoi työntekijöitä myös ulkomailta, koska työvoimaa oli löydyttävä lisää.

Headhunting ei ole ominta fokustamme, mutta haluamme tarjota asiakkaalle lähes täydellisen palveluvalikoiman”, Herva sanoo.

Työntekijöiden turvallisuus on ykkösprioriteetti

Tänä vuonna Boltilla rikkoutuu 2000 asiakasyrityksen raja ja työhakemuksia tulee vuosittain noin 60 000. Viime vuonna yrityksen kautta työllistyi yhtäaikaisesti yli 3000 työntekijää.

Boltilla tunnistetaan Hervan mukaan työntekijöiden määrästä seuraava valtava vastuu: ”Meillä iso osa työntekijöistä tekee fyysistä työtä, joten työturvallisuuden takaaminen on ykkösprioriteettimme. Sen vuoksi tämä työ on joskus varsin paikallista, koska meillä on aina oltava haju siitä, millaiseen paikkaan työntekijämme menevät. Jos menette suurilta rakennusfirmoilta kysymään meidän työturvallisuudestamme, niin olisin pettynyt, jos he eivät vastaisi meidän olevan ykkönen, sen verran aktiivinen asenne meillä on asian suhteen”.

Työturvallisuuteen liittyy myös tietosuoja. Boltilla pidetään huolta, että työntekijät ja yritykset voivat antaa tietonsa yrityksen käsiin turvallisin mielin. Työntekijöiden eettinen kohtelu ja rehellisyys ovat kauttaaltaan sellaisia arvoja, joista yrityksessä ei jousteta.

Tällä alalla on paljon sitä niin kutsuttua harmaata taloutta, mutta Boltilla toiminta pidetään aina rehellisenä. Työehdoissa noudatetaan alojen työehtosopimuksia, niin huolellisesti, että toiminta kestää kaikenlaisen tarkastelun”, Borsos kertoo.

Myöskään ympäristöasiat eivät ole irrallaan Boltin toiminnasta.

Ympäristöasioiden painoarvo on kasvussa, koska asiakkaat alkavat edellyttämään meiltä dokumentoitua ympäristöohjelmaa. Hiilijalanjälki toiminnassamme ei ole merkittävä, mutta hiilikädenjälki työntekijöidemme kautta on suurempi ja sitä pyrimme minimoimaan. Käytännön asia mihin voimme vaikuttaa on esimerkiksi työvaatteet, niiden alkuperä, kierrätys ja hävitys, koska kun työntekijöitä on näin paljon, vaatteiden määrä on aika merkittävä. Rima ympäristöasioissa nousee jatkuvasti, koska ESG-kenttä itsessään on nostanut päätään ja myös koska meidän kokoluokkamme kasvaa ja jättämämme jälki on jatkuvasti suurempi”, Herva avaa.

Uusi pääomasijoittaja tukemaan kasvua Suomessa ja ulkomailla

2021 loppuvuodesta Boltilla kääntyivät katseet uuden omistajan suuntaan, koska Eteran irtautumisen aikataulu tuli vastaan, ja hetki oli luonnollinen myös Bocapille tehdä exit. Huhtikuussa 2022 alkoi yhteistyö uuden pääomasijoittajan Vaaka Partnersin kanssa.

Boltilla on vielä Suomessa kasvunvaraa ja tavoitteita, mutta yritys tavoittelee myös jalansijaa kotimaan ulkopuolelta, mitä koronan vuoksi jouduttiin lykkäämään.

Päädyimme yhteistyöhön Vaaka Partnersin kanssa, koska haimme sellaista pääomasijoittajaa, jolla on näyttöä kansainvälistymisistä. Harkitsimme myös kansainvälistä sijoittajaa, mutta kaikki, joiden kanssa keskustelimme, olisivat halunneet nähdä, että meillä olisi jo toimintaa ulkomailla”, Herva kertoo.

Suomessa Boltin tavoite on kasvaa 200–300 miljoonan liikevaihtoluokkaan ja alan kahden suurimman yrityksen rinnalle. Ennuste vuoden 2022 liikevaihdolle on 107 miljoonaa.

Suurimmat toimijat, kuten Barona, pyörivät jossain 400 miljoonan luokassa, ja juuri niitähän me haluamme haastaa. Suomen uima-allas ei ole käynyt vielä pieneksi, mutta tuntuisi laiskalta, jos kasvu rajoitettaisiin vain tänne”, Herva naureskelee.

Ulkomaita Bolt aikoo lähteä valtaamaan päinvastaisella taktiikalla kuin mihin Suomessa lähdettiin vuonna 2018.

Tällä hetkellä suunnittelemme menevämme suoraan Keski-Eurooppaan yritysostostrategialla, koska orgaanisesti ulkomailla on lähes mahdoton lähteä tällä alalla kasvamaan”, hän jatkaa.

Kunnianhimoa Boltin tiimiltä ei puutu, ja sekä Bocap että nykyään Vaaka Partners ovat Hervan mukaan osanneet tukea ja haastaa sitä juuri sopivasti.

Bolt kasvoi orgaanisesti ja nopeasti suureen kokoluokkaan ja on kestänyt kaikki haasteet, korona-aika oli hyvä osoitus siitä. Minun silmissäni näiden kavereiden raja on vain taivas”, päättää Borsos.

Postaus on osa Pääomasijoittajat ry:n ja PwC:n Kasvunrakentaja 2022 -kilpailun blogisarjaa, jossa esittelemme kilpailun finalistien kasvutarinat. Kilpailun sivut löydät täältä!

Lue seuraavaksi

Kasvutarinat

Kivenkovaa tekemistä pääomasijoittajan tuella - Kamrockin kehittämä kalliosora tuo helpotusta biodiversiteettikatoon ja kuljetuspäästöihin

Suomalaisen pääomasijoittajan Juuri Partnersin kohdeyritys Kamrock murskaa kalliosta luonnonhiekan kaltaista betonikiviainesta säästäen samalla luontoa ja ympäristöä. Yrityksen huiman kasvun keskellä…
Lue artikkeli